Sinds ruim
anderhalf jaar ben ik in het bezit van een schip waarvan mij niet geheel
duidelijk is wat het nu precies is. De één verteld mij dat het een
bakdekker is en de
ander zegt een maaskruiser. Eigenlijk boeit het me niet zo, ik vind het
een pracht
ding! Ben de laatste maanden druk bezig om hem vaarklaar te krijgen. Ik
zag op jullie
site staan dat jullie interesse hebben in restauratiefoto’s en die heb
ik op mijn site
staan. Zit er sterk aan te denken als de restauratie voltooid is om het
schip ook aan
te melden bij de Oude Glorie. Suc6 met jullie site, leuk om er af en toe
eens op te
kijken!
30 december 2004
Operatie bakdekker is voor mij aan het einde
van 2003 begonnen. Op marktplaats vond ik
een oude maaskruiser genaamd de "Troost".
Bij mijn eerste confrontatie met het schip was
ik meteen verkocht en heb het in een opwelling
gekocht zonder ook maar verder te denken
aan de gevolgen. In een donkere schuur in
Vinkenveen zag ik al dat er redelijk wat werk te
verzetten was en bij daglicht werd het allemaal nog veel duidelijker.
Schroefas, toilet
was het enige wat nog in het schip zat. De vorige eigenaar had de motor
eruit
gehaald en verkocht alleen het casco. Alleen wat slangen en de
stuurinrichting (via
kettingen door buizen) was wat er achter bleef voor mij.
Het was een gatenkaas die hier en daar overlapt was met nieuwe stukken
staal
waardoor het schip een lappendeken was geworden. Stralen was de enige
mogelijkheid om meer duidelijkheid te krijgen over de staat van het
schip. Eind 2003
heb ik het schip laten vervoeren naar een straler in Wilnis en deze
heeft er een
behoorlijke klus aan gehad om alle lagen plamuur, die in de loop van de
jaren er op
zijn gezet, er weer af te krijgen. Na deze klus het schip in de primer
laten zetten en
toen werd er veel duidelijk, veel, heel veel werk. Op diverse plekken
waren de geklonken
platen losgelaten en op veel plekken doorgeroest.
Het onderwaterschip was deels gedubbeld en rond de patrijspoortjes had
de roest
wild om zich heen gevreten. Heb de "Troost", die nu echt zijn naam eer
aan deed,
opnieuw laten vervoeren naar Utrecht waar hij op een terrein van een
kennis mocht
staan. Zag het niet zitten om er zoveel werk aan te besteden en heb het
gestraalde
casco te koop gezet. Verschillende mensen met ervaring zagen er vanaf en
mijn
moed begon nog verder te zakken over de eventuele verkoop.
Na een jaar moest hij weg van die plek en ligt nu in Schagerbrug gestald
voor
onbepaalde tijd. Bij aankomst in Schagerbrug blijkt het bedrijf van de
stalling ook een laswerkplaats te
hebben en dat bood uitkomst... Ik zag weer licht aan de horizon.
Afspraken gemaakt mbt het laswerk. Afgesproken dat ik alle slechte
stukken
uit de romp slijp en zij het dichtlassen. Januari 2005 heb ik vrij
genomen om er werk
van te maken en meteen na het lassen in de grondverf te zetten. Hier wat
foto's
van voor en na het stralen en ben van plan om dit verslag tot een
vaarbaar einde te
brengen en hoop de komende zomer Sail 2005 vanaf het water te bekijken.
16 januari 2005
De tweede week van januari
begonnen met het slijpwerk
aan de maaskruiser. Op een
vroege maandagmorgen heb
ik me in het diepe gestort met
als resultaat dat ik na 40 uur
slijpen nog steeds niet klaar
ben. Achterdek in zijn geheel
verwijderd, voordek deels en
van de gangboorden aan
beide zijden bleef ook maar
weinig over.
Zijkant schip naar de bodem toe over een lengte van vijf meter aan beide
kanten
eruit geslepen en dat viel allemaal niet mee. Toilet en patrijspoorten
verwijderd.
Later moest ook het achterschip onder er uit, dit was echt een gatenkaas
en waar
al vele malen aan gelast bleek te zijn. Roer ligt nu dus ook naast de
boot en moet
herplaats worden als de nieuwe bodemplaat is vastgelast. Aan beide
kanten
hebben we binnen in het schip op de spanten hoekjes gelast voor
versteviging van
het frame waardoor het schip weer steviger is geworden. Nu is het tijd
voor de
onderkant en daar zie ik niet echt tegenop. Komende zaterdagen met een
hoop
mensen maar gaan slijpen aan de lasnaden.....en dan gaat het helemaal
goed
komen.
Ondertussen een motor gekocht, Ford diesel 55pk. Was al geweest om te
kijken en
heb de motor later samen met mijn broer opgehaald in Roosendaal. Bij de
motor
zaten motorsteunen, dashbordje met toerenteller, voltmeter en temp.meter.
Hurth,
keerkoppeling en dit alles ziet er veelbelovend uit. Alleen het
motorfundament in het
schip moet op een andere plek worden gelast, maar ook dat zal geen
problemen
geven. Deze week nieuwe patrijspoorten kopen, adresje gevonden in
Amsterdam
die ze voor een redelijke prijs aanbied.
februari 2005
Wederom een week vrij
genomen om verder te
klussen aan de boot. Laswerk
achterdek is inmiddels
voltooid.
Medewerker van het lasbedrijf
heeft zelf een boot en kwam
met veel goede ideeën en
daar hebben we werk van
gemaakt. Boegdelen, roer,
bovendek en uitlaat zijn er
ingelast en het begint ergens
op te lijken.
Een stuur gekocht en bokken waar de boot op kan staan, waar marktplaats
wel niet
goed voor is! Motorsteunen op maat gemaakt en deze op een betere wijze
geplaatst
dan voorheen. Motorsteunen staan nu op een dikke plaat waar de krachten
beter
verdeeld kunnen worden.
Askoppeling, bullflex van Vetus meteen op de as geplaatst en de motor in
lijn met
de as gezet, het ziet er hoopvol uit. Meteen een nieuwe uitlaat in
elkaar laten lassen
en heb nu minimale uitlaatslang nodig. Zwanehals voor de uitgang gelast
en dat kan
weer jaren mee. Laatste dag van de week het schip in SY epoxy GP Coating
van
Sikkens gezet en dat ziet er allemaal strak uit.
Stuurinrichting aangepast en
stuurwiel geplaatst. Dubbele
patrijspoorten aan beide zijden
in het schip geslepen en
deze maar meteen gekocht
bij dat bedrijfje in Amsterdam.
Goedkoper waren ze niet te
krijgen en zijn nog van brons
ook...
Kees Schipper
alias
“Schipper Kees”
|