Restauratieverslagen

Bakdekker / Maaskruiser? 'Troost'

Sinds ruim anderhalf jaar ben ik in het bezit van een schip waarvan mij niet geheel duidelijk is wat het nu precies is. De één verteld mij dat het een bakdekker is en de ander zegt een maaskruiser. Eigenlijk boeit het me niet zo, ik vind het een pracht ding! Ben de laatste maanden druk bezig om hem vaarklaar te krijgen. Ik zag op jullie site staan dat jullie interesse hebben in restauratiefoto’s en die heb ik op mijn site staan. Zit er sterk aan te denken als de restauratie voltooid is om het schip ook aan te melden bij de Oude Glorie. Suc6 met jullie site, leuk om er af en toe eens op te kijken!

30 december 2004
Operatie bakdekker is voor mij aan het einde van 2003 begonnen. Op marktplaats vond ik een oude maaskruiser genaamd de "Troost". Bij mijn eerste confrontatie met het schip was ik meteen verkocht en heb het in een opwelling gekocht zonder ook maar verder te denken aan de gevolgen. In een donkere schuur in Vinkenveen zag ik al dat er redelijk wat werk te verzetten was en bij daglicht werd het allemaal nog veel duidelijker. Schroefas, toilet was het enige wat nog in het schip zat. De vorige eigenaar had de motor eruit gehaald en verkocht alleen het casco. Alleen wat slangen en de stuurinrichting (via kettingen door buizen) was wat er achter bleef voor mij.

Het was een gatenkaas die hier en daar overlapt was met nieuwe stukken staal waardoor het schip een lappendeken was geworden. Stralen was de enige mogelijkheid om meer duidelijkheid te krijgen over de staat van het schip. Eind 2003 heb ik het schip laten vervoeren naar een straler in Wilnis en deze heeft er een behoorlijke klus aan gehad om alle lagen plamuur, die in de loop van de jaren er op zijn gezet, er weer af te krijgen. Na deze klus het schip in de primer laten zetten en toen werd er veel duidelijk, veel, heel veel werk. Op diverse plekken waren de geklonken platen losgelaten en op veel plekken doorgeroest.

Het onderwaterschip was deels gedubbeld en rond de patrijspoortjes had de roest wild om zich heen gevreten. Heb de "Troost", die nu echt zijn naam eer aan deed, opnieuw laten vervoeren naar Utrecht waar hij op een terrein van een kennis mocht staan. Zag het niet zitten om er zoveel werk aan te besteden en heb het gestraalde casco te koop gezet. Verschillende mensen met ervaring zagen er vanaf en mijn moed begon nog verder te zakken over de eventuele verkoop.

Na een jaar moest hij weg van die plek en ligt nu in Schagerbrug gestald voor onbepaalde tijd. Bij aankomst in Schagerbrug blijkt het bedrijf van de stalling ook een laswerkplaats te hebben en dat bood uitkomst... Ik zag weer licht aan de horizon. Afspraken gemaakt mbt het laswerk. Afgesproken dat ik alle slechte stukken uit de romp slijp en zij het dichtlassen. Januari 2005 heb ik vrij genomen om er werk van te maken en meteen na het lassen in de grondverf te zetten. Hier wat foto's van voor en na het stralen en ben van plan om dit verslag tot een vaarbaar einde te brengen en hoop de komende zomer Sail 2005 vanaf het water te bekijken.

16 januari 2005
De tweede week van januari begonnen met het slijpwerk aan de maaskruiser. Op een vroege maandagmorgen heb ik me in het diepe gestort met als resultaat dat ik na 40 uur slijpen nog steeds niet klaar ben. Achterdek in zijn geheel verwijderd, voordek deels en van de gangboorden aan beide zijden bleef ook maar weinig over.

Zijkant schip naar de bodem toe over een lengte van vijf meter aan beide kanten eruit geslepen en dat viel allemaal niet mee. Toilet en patrijspoorten verwijderd. Later moest ook het achterschip onder er uit, dit was echt een gatenkaas en waar al vele malen aan gelast bleek te zijn. Roer ligt nu dus ook naast de boot en moet herplaats worden als de nieuwe bodemplaat is vastgelast. Aan beide kanten hebben we binnen in het schip op de spanten hoekjes gelast voor versteviging van het frame waardoor het schip weer steviger is geworden. Nu is het tijd voor de onderkant en daar zie ik niet echt tegenop. Komende zaterdagen met een hoop mensen maar gaan slijpen aan de lasnaden.....en dan gaat het helemaal goed komen.

Ondertussen een motor gekocht, Ford diesel 55pk. Was al geweest om te kijken en heb de motor later samen met mijn broer opgehaald in Roosendaal. Bij de motor zaten motorsteunen, dashbordje met toerenteller, voltmeter en temp.meter. Hurth, keerkoppeling en dit alles ziet er veelbelovend uit. Alleen het motorfundament in het schip moet op een andere plek worden gelast, maar ook dat zal geen problemen geven. Deze week nieuwe patrijspoorten kopen, adresje gevonden in Amsterdam die ze voor een redelijke prijs aanbied.

februari 2005
Wederom een week vrij genomen om verder te klussen aan de boot. Laswerk achterdek is inmiddels voltooid.
Medewerker van het lasbedrijf heeft zelf een boot en kwam met veel goede ideeën en daar hebben we werk van gemaakt. Boegdelen, roer, bovendek en uitlaat zijn er ingelast en het begint ergens op te lijken.
Een stuur gekocht en bokken waar de boot op kan staan, waar marktplaats wel niet goed voor is! Motorsteunen op maat gemaakt en deze op een betere wijze geplaatst dan voorheen. Motorsteunen staan nu op een dikke plaat waar de krachten beter verdeeld kunnen worden.

Askoppeling, bullflex van Vetus meteen op de as geplaatst en de motor in lijn met de as gezet, het ziet er hoopvol uit. Meteen een nieuwe uitlaat in elkaar laten lassen en heb nu minimale uitlaatslang nodig. Zwanehals voor de uitgang gelast en dat kan weer jaren mee. Laatste dag van de week het schip in SY epoxy GP Coating van Sikkens gezet en dat ziet er allemaal strak uit.

Stuurinrichting aangepast en stuurwiel geplaatst. Dubbele patrijspoorten aan beide zijden in het schip geslepen en deze maar meteen gekocht bij dat bedrijfje in Amsterdam.

Goedkoper waren ze niet te krijgen en zijn nog van brons ook...


Kees Schipper
alias
“Schipper Kees”