Kofferdekkruiser met bakdek uit 1934 - varend
monument 159
Op een gegeven moment weet je het: we kopen een boot….
dat komt natuurlijk niet zomaar. Opa had een (stoom)sleper, tot je 16e
aan het water
gewoond (Rotterdamse havens), en dan kom je uiteindelijk
ook nog eens aan jachthaven te wonen
eigenlijk is er altijd al een band met het water geweest.
Als eerste dachten we aan een sloep (ja ook wij kijken naar Yacht Vision).
Nadat we bij een aantal werven zijn wezen kijken en wat proefvaarten
hebben gemaakt, werd het ons duidelijk dat we toch liever iets hadden,
dat je wat minder vaak tegenkomt op het water.
Via internet zijn we op
de web-site van “de Oude Glorie” beland, en toen wisten we het. Wij
willen ook zo’n klassieker….
 |
september
2006 – museumhaven Rotterdam |
Onder de scheepsbel
(vraag
& aanbod) vonden we de Carpe Diem.
Contact opgenomen met de aanbieder,
en in november 2004 vond de 1e kennismaking met het schip plaats. De Carpe Diem stond op vaten onder een winterkleed, maar dat wat we van
foto’s en bij het
licht van een zaklamp konden zien, sprak ons enorm
aan. We spraken af om in het voorjaar terug te komen.
Ook deze 2e kennismaking beviel goed. De ruime overdekte kuip sloot aan
op onze wens om “open” te varen. Maar een boot kopen op de kant (zeker
je eerste boot) zonder de motor te hebben gehoord en zonder er mee te
hebben gevaren, was toch een brug te ver.
Dus werd afgesproken dat de Carpe Diem in april in het water zou liggen, zodat we een proefvaart
konden maken.
mei 2005
–teak schrappen |
 |
Na de proefvaart waren we
er snel uit. Natuurlijk waren we niet blind, het teak zag er niet uit,
een deel van de romp stond in de grondverf en het was niet duidelijk wat
er onder de dikke teerlaag zat. Maar ja we hebben ervaring met klussen
en liefde vertroebelt toch de blik enigszins …..
Op 14 mei was het zover, we hebben we de Carpe Diem van Drimmelen naar
IJsselmonde gevaren.
Bij gebrek aan ervaring hadden we de hulp
ingeroepen van een ervaren kapitein. Deze keek wel iets kritischer en
maakte ons er, tussen een aantal praktische vaarlessen door, van bewust
dat we wat betreft het opknappen toch wel een flinke uitdaging
aangingen…. Natuurlijk had hij gelijk.
Hoewel we in de zomer van 2005
wel een aantal daagjes zijn wezen varen is er vooral tijd gestoken in
het blank maken en in de Coelan zetten van de teak opbouw, de handgrepen, de mast de koekkoek, het schuren en gronden van het salon-
en kuipdak etc etc (dit alles natuurlijk vooral in de avonduren en
weekenden – want dit doen we gewoon naast een fulltime baan).
 |
oktober 2005 – uit
het water |
In oktober werd de Carpe
Diem op de kant gezet (winterstalling), zodat we konden starten met de
romp. Met de hoge drukspuit spoten we er flinke stukken teer af en dan
zie je diepe putten en steek je gewoon door de huid … Het besluit is dan
snel genomen om alle teer te verwijderen
zodat het onderwaterschip in zijn geheel kan worden geïnspecteerd.
Op
dat moment beseften we niet wat voor enorme klus dat was (wat een troep
is die teer, zeker als het in je ogen zit).
Met haakse slijper met staalborstel en een ‘roestegel’ zijn we een
aantal dagen (verspreid over meerdere weken) in de weer geweest, waarna
we de “schade” konden opnemen.
Op zich viel het toch mee (we zijn nu
eenmaal optimisten). De gaatjes waren van binnenuit ontstaan en terug te
voeren naar oude lekkages. Verder waren er 2 slechte plekke (galvanische corrosie).
januari
2006 – teer schrappen |
 |
Omdat lassen (en slijpen)
alleen is toegestaan op de lasplaats, konden we dit pas in het voorjaar
repareren. Wel konden we alvast het niet aangetaste deel van het
onderwaterschip in de Jotun zetten en alle roestplekken (vooral
gangboorden en dekken) blank maken en plamuren. Nu bleek het voordeel
van een watersport-vereniging.
Men staat je niet alleen bij met raad…
maar ook met daad.
Fred, Jan, maar ook Alex, Joke, Danny, Chantal en Ton zonder jullie hulp
had ik nooit gered!
Ook keken er naarmate het werk vorderde, steeds meer
mensen door de uitdagingen heen. Men kreeg oog voor de mooie lijn en de
mogelijkheden van het schip (zeker toen de romp strak in de lak stond).
In mei konden we naar de lasplaats. Voor het gemak werd de boot iets
hoger gezet, en dan zijn na twee dagen lassen alle gaatjes dicht, 2
platen ingezet en de afvoer van de gootsteen verzet.
Nu konden de
laatste lagen Jotun erop (coating en anti-fouling).
Ook werden de
laatste delen van de ramp afgelakt en werden een aantal noodzakelijke
technische aanpassingen gedaan (het inbouwen van een 100 liter waterzak,
gasbun en gaskookplaat) zodat we in de zomer konden varen. De nieuwe
kussens werden geleverd en nieuwe gordijntjes gemaakt.
mei
2006 – lassen zit er op, nu de anti-fouling
|
 |
Jammer dat het nieuwe
tentzeil pas begin augustus kon worden geleverd (ondanks bestelling in
oktober 2005), maar ja geduld is een schone zaak.
Op 20 mei lag de Carpe Diem weer in het water .
 |
20 mei 2006
– hij drijft weer! |
Na gedane arbeid is het
dan tijd om te gaan genieten. Met Hemelvaart was onze “vuurdoop”
een
lang (nat) weekend naar Oudewater.
Het beviel prima en smaakte naar
meer. Ondanks een
gebrek aan vrije dagen hebben we kunnen genieten van
de mooie zomer en meer praktijk ervaring opgedaan met varen.
In juni hebben we met de Oude Glorie deelgenomen aan de Goudse
Havendagen, in juli en augustus hebben we de Hollandse IJssel, Biesbosch
en Lek verkend en in september waren we(met de Oude Glorie) aanwezig op
het Havenfestival in Rotterdam).
Voor het komende winterseizoen hebben we al weer een aantal klussen
ingepland: elektrische installatie vernieuwen; grotere water- en
dieseltanks inbouwen; een wegklapbare slaapvoorziening in de kuip
realiseren (een veldbedje is ook niet alles); de scheepshuid aan de
binnenzijde conserveren; kuipvloer vernieuwen (voor het laswerk hebben
we een aantal gaten moeten zagen) roerkoning (lekkage) en roer repareren
(forse speling op “lager” in de hak);
interieur schuren en lakken.
Ook gaan we verder met het achterhalen van de historie van het schip. We
hebben al wat
uurtjes op internet en in oude bladen gezocht, maar er
blijft toch nog een flinke periode
(eind jaren dertig tot eind jaren
80), waarvan we de details willen invullen.
Indeling CarpeDiem |
granieten aanrecht |
|

kastjes
met geslepen glas & glas in lood |
 |

kastjes met geslepen glas &
glas in lood |
Technische
gegevens:
bouwjaar: 1934
werf: Tans & Zonen Rotterdam
afmetingen (lxbxd): 9 x 2,65 x 0,75 m
waterverplaatsing: ca 6,5 ton
romp: staal, geklonken
opbouw: teak
motor: Vetus Mitsubishi Diesel 33 pk (bouwjaar 1996)
interieur:
authentiek.
Aan de achterkant van de kuip zitten 3 bakkisten, die naast
opslag ook als zit-plaats dienst doen De motor zit midscheeps in een
verhoogde motorkist, die fungeert als opstap naar de deur naar de salon.
Het stuurwiel zit aan stuurboord.
Via een trapje naar beneden kom je in de kombuis met granieten aanrecht
aan bakboord.
Aan stuurboord is een kasje waar we een kookplaat hebben
ingebouwd. De kombuis is door een deur gescheiden van de salon. De salon
heeft aan weerszijden banken. Aan bakboord zit een smalle legkast,
daardoor deze bank iets korter is.
In de boeg zit het onderwatertoilet,
dat middels een “kastenwand” met vouwdeurtje is afgescheiden van de
salon. De bovenkastjes zijn voorzien van glas-in-lood en de halfronde
deurtjes hebben geslepen ruitjes.
foto’s kuip
Historie:
Periode Eigenaar Thuishaven
1934 - ???? J. Zandee Voorburg
???? – 1988 Wie helpt dit gat in te vullen ?
Email:
r@kop1.demon.nl
1988 – 1994 G. Som de Cerff s’Graveland
1994 – 2000 R. Obino Nigtevegt
2000 – 2005 J. de ‘Hond Drimmelen
2005 – heden R. Kop IJsselmonde
juni 2006 -
Biesbosch |
 |
|