Restauratieverslagen

Bakdekkruiser Maria

December 1998 stond er een artikel in de Leeuwarder Courant over een bakdekkruiser in Gorredijk die half gezonken was. We zijn wezen kijken en het bleek dat het ging om de ‘Maria’. Toen we daar aankwamen had de brandweer de boot inmiddels leeg gepompt en een kraan heeft hem op de kant gehesen. Ik was er direct weg van, maar liefst 14 meter lang en 2.75 meter breed, maar wat een werk, zoveel achterstallig onderhoud.

Mijn schoonvader Boele v/d Werff sprak met de eigenaar en vroeg of hij hem wilde verkopen. “Nee dat ben ik niet van plan”, was het antwoord. We gaven ons telefoonnummer en hij belde een week later terug met de vraag “staan jullie nog voor dat bod wat jullie vorige week hebben gedaan?”. “Natuurlijk” gaven wij als antwoord en zo kochten we de boot voor de oud ijzerprijs. Daarna transport geregeld om de boot van Gorredijk naar Warga te krijgen. Het uitmesten kon beginnen.

Na een jaar was de boot opgedroogd en zijn we begonnen om de betimmering, allemaal teakhout, eruit te halen. Alles was nog in goede staat, op een enkele plank na. De gehele betimmering ligt nu bij mij thuis in de werkplaats. Zo nu en dan maak ik weer wat schoon, de oude lak wordt er helemaal afgehaald, het ziet er dan weer als nieuw uit.

De Leeuwarder Courant is langs geweest voor een babbeltje en hebben foto’s gemaakt. Inmiddels ben ik als kandidaatlid aangenomen bij de Oude Glorie. De renovatie van de ‘Maria‘ gebeurt in Warga bij jachtwerf van der Werff.

 


 

Mijn zwager Pieter Postma, inmiddels eigenaar van de werf, is vorig jaar begonnen met het ijzerwerk. De onderkant van de boot was op plekken zeer slecht, dus nieuwe hoeken er in. Mijn schoonvader Boele heeft er nieuwe stootranden omheen gemaakt en ook de gangboorden zijn vernieuwd. We hebben via een uitzendbureau nog twee weken een lasser ingehuurd. De boot is weer dicht van onderen.

De volgende stappen zijn de binnenkant in de menie zetten en een nieuwe motor plaatsen. We hebben een orginele scheepsmotor gekocht in Sneek. Een Leyland Thornycroft 68 pk, prachtige motor. Ik hoop dat ik in de kerstvakantie een begin kan maken met de timmerwerkzaamheden. Regelwerk aanbrengen tegen de spanten.

We weten inmiddels dat de boot is gebouwd in 1929 op de werf N. Th. van der Meer in OudeWetering.
Als iemand iets van de geschiedenis van de ‘Maria’ weet, willen we dat graag horen
. Wij hebben alles geprobeerd maar we stranden helaas, we hadden een nummer en dachten een kadasternummer, maar het is een ijkmerk of brandmerk.

Het nummer is R-9623N, misschien kan iemand er wat mee. Email de Webmaster

Inmiddels zijn we een half jaar verder en wordt er nog steeds hard aan de Maria gewerkt. De werkzaamheden die er vanaf december 2003 zijn gebeurd:
Het ijzerwerk was klaar, dus kon er geschilderd worden, er zijn er heel wat lagen verf opgekomen. Binnen en buitenkant zijn twee keer in de menie gezet, schoonvader Boele en zwager Pieter konden hier veel tijd in kwijt, vooral aan de binnenkant met al die spanten. Toch is het goed gegaan.

Na het drogen van de menie werd de buitenkant twee keer in de grondverf gezet, waarna de plamuur in vele lagen kon worden aangebracht en strak kon worden gemaakt. Het was eigenlijk meer werk voor een stukadoor. Daarna is het schip nog tweemaal in de primer gezet. Het onderwaterschip is zeven maal in de primer gezet en daarna twee maal in de teer. De binnenkant is tweemaal in de hoogglans gezet, alleen de buitenkant moet nu nog tweemaal in de hoogglans.

Zwager Pieter heeft tussendoor zich nog bezig gehouden met laswerkzaamheden, een gasbun moest gemaakt en geplaatst worden en de railing voorop de boot ging er weer op, dus volop actie. De motor is inmiddels geplaatst, een Thorny Crafft van 68pk zal het schip over de Friese meren doen varen.

Ook drie roestvast stalen tanken, van 250 liter elk en gemaakt door een kameraad van me, konden worden geplaatst. De buitenste twee zijn voor drinkwater en zijn met elkaar verbonden, de middelste is voor diesel. Pieter heeft de stelling gemaakt voor de vloer van het stuurhuis en de opstelling van het bedieningspaneel, schoonvader Boele heeft de hydrolische besturing aangelegd.

De boot wordt nu naar de werkplaats naast mijn huis gebracht om verder af te timmeren, te schilderen en verder vaarklaar gemaakt te worden. Voorlopig is er nog genoeg werk te doen aan de Maria.

Jouke Spoelstra
 

Zomer 2004 was het zover, eind juni werd de Maria vanuit Warga naar Opeinde gevaren. Daar aangekomen werd de Maria weer uit het water gehesen. Toen nog drie kilometer over de weg en de Marie stond naast mijn werkplaats. De overkapping hebben we dichtgemaakt, zodat we geen last hebben van harde wind of regen.

De bouwvakvakantie brak aan en we hadden vier weken vrij, wat kon er toen veel gedaan worden. Ik begon met de stuurhut. De beide zijkanten kwamen er weer op, het paste weer zoals het hoort, alleen zit nu het ijzerwerk met de opstaande kant op de binnenkant.

Voorheen zat dat aan de buitenkant, dus altijd kans op lekkage. Toen de dakspanten, er werd eerst een 20cm brede hoedkraag op de bestaande zijkanten getimmerd, waarna de spanten er één voor één los in werden gelegd op een afstand van ± 40cm van elkaar. De spanten liggen los om ze er makkelijk af te kunnen halen. Over de spanten komt een tentdoek, wat er trouwens prachtig uitziet.

De tweede week even met het gezin op vakantie naar Ameland geweest. Uitgerust ging ik de derde week in. De betimmering van de stuurhut met z'n zeven deurtjes werd weer in originele staat gebracht. Hierna begon ik met de slaapkoffer, voorheen was dit de plek van de brandstoftank. Hier moest mijn fantasie aan het werk, want hier had ik geen voorbeeld van. Van mijn broer had ik oude eiken vloerdelen gekocht die, na wat bewerkingen, mooie planken opleverden. De zijkanten en de vloer werden ermee betimmerd, een tweepersoons bed met daaronder drie laden en een granieten wastafel maakten alles compleet.

De dagen waren lang, maar als je met zoiets bezig bent, slaat moeheid om in energie en dat hadden we nodig, want we waren er nog lang niet. Nieuwe kozijnen aan de zijkanten, het glas werd in de kit gedrukt en het geheel afgewerkt met glaslatjes. Toen de vloer in de stuurhut. Van watervast plaatmateriaal heb ik een vloer gemaakt, met natuurlijk de nodige luiken erin. De buitenkant van de stuurhut werd in de lak gezet met het oog op de komende vochtige weersomstandigheden.

De bouwvakvakantie naderde zijn einde en het werd afkicken, want nu bleven alleen de avonduren over. Gelukkig waren de avonden nog lang, zodat ik er nog een mooie slinger aan kon geven. Ik begon aan het voorste deel van het schip. Elektrabuizen aangelegd, hout regelwerk op de spanten gemonteerd, na het plaatsen van isolatiemateriaal tussen de spanten, en de houten vloer erin.

De kerstvakantie kwam in zicht en ik kocht alvast teakplaatmateriaal in. Voor het plafond werd het een witte plaat met sinaasappelmotief. In de kerstvakantie kon weer veel werk verzet worden; de beplating van het plafond en de zijkanten konden worden aangebracht en eindelijk konden de details worden ingetimmerd. Ik begon met de hoekkast en daar tegenover het toilet. Dit was de enige wijziging aan het interieur. Toen verder met de dinette met daar tegenover een langsbank. Het werd toen weer een knus geheel en met die gedachte ging ik bijna elke avond een paar uurtjes aan het timmeren, want de kerstvakantie was ook al weer om.

Scheidingswanden werden weer op de plaats getimmerd, toen kwamen de stapelbedden aan de beurt en wat veel tijd gekost heeft was de aftimmering rondom de kozijnen, maar dat is nu verleden tijd. De keuken kan nu worden ingetimmerd, ook dit kost veel tijd, want alles is rond voorin. Ondanks alles wordt het een mooie keuken met als hoogtepunt een echt oud granieten aanrechtblad. Hier kon ik vrij geschikt aan komen. Ik heb het nog even laten polijsten. Inmiddels is ook de stoffeerder geweest voor het maken van de bankkussens, ook hebben we de keuze
gemaakt wat er op de vloer komt, dat wordt marmoleum in houtmotief. Verder is de opstelling gemaakt voor de wc-pot, de pot kan binnenkort geplaatst worden.

Zo dit was het zo'n beetje wat de restauratie tot nu toe betreft, volgende keer het
slot van de restauratie van de Maria.



It skip is fjirttjin meter lang en dat is bysûnder, de measte dekkruserkes binne in
meter as acht, njoggen. Hy is yn 1929 boud op de werf fan N.Th. van der Meer en
Zonen yn Oude Wetering. Yn dy tiid wie dit in hiel djoer skip, hielendal betimmere
mei teakhout, echt in boat foar minsken mei jild.

Jouke Spoelstra