Restauratieverslagen

Restauratie van de Nautilus

De aankoop van de boot geschiede in 1996 ik kwam in contact met de eigenaar doordat ik de oude eigenaresse van de Rowan tegen kwam(mijn oude scheepje (bovenste boot) zei vertelde dat er nog zo`n soort boot lag in Aalsmeer.Ik ben daar uiteindelijk gaan kijken maar de boot was al de haven uitgesleept omdat men bang was dat hij zou zinken en of het dak er af zou waaien.
De boot lag nu aan een stuk land achter de jachthaven en de eigenaar was er al in geen 3 jaar bij geweest.
Wat ik aantrof was een (boot) wrak(onderste boot) er was echt niks goeds aan te bekennen alles was verrot de motor stond gedeeltelijk onder water het houtwerk was verrot ,het dak werd nog vastgehouden door een parasolvoet volgegoten met beton ,er lag zoveel rommel in dat je niet eens de kajuit in kon lopen.Voor mij was de conclusie snel gemaakt dit was geen boot om te restaureren.

Ik kwam er later door een vriend achter dat de motor die er in zat wel speciaal was,ik terug naar de eigenaar, met de mededeling dat ik de boot wel wilde kopen, maar dat we wel de motor aan de gang wilde hebben anders niet (deze wilde ik in mijn andere boot de Rowan bouwen).De motor kregen we aan de praat na ongeveer 7 jaar stil te hebben gelegen en de koop werd gesloten voor de som van Fl 1000,-die de man aan liggeld zou moeten betalen .Ik heb de boot naar onze haven gevaren in Warmond en wilde eigelijk de opbouw eraf slijpen en de onderbak verkopen indien deze nog goed was en de motor ombouwen.

Totdat de boot de kant opging

 


De boot werd schoongespoten van onderen toen kwam er zo`n mooi model onderkant vandaan dat ik ging twijfelen.Ik ben een rondje boot gelopen met een hamer en sloeg er maar 7 gaten in de bodem ,dat viel dus wel mee.

Ik naar huis en tekeningen gemaakt van hoe die eruit gezien zou moeten hebben naar mijn bevindingen van wat er nog origineel was of niet.Ik ben naar het scheepvaartmuseum gegaan waar ik heel wat uurtjes heb gezeten om zo`n realistisch mogelijk beeld te krijgen wat er nodig is om hem weer origineel te krijgen.(ik had een varend monument en wilde er van deze ook een maken ).

Dan maar weer aan een restauratie beginnen, terwijl ik altijd had gezegd dat doe ik nooit meer na de restauratie van de Rowan.

De boot werd helemaal gestript,zover dat ik eigelijk niks meer over hield behalve een bak met allemaal roest en gaten en verrotte stukken staal.Ik kon niet lassen maar dat leerde ik snel,want als je klaar bent en het valt weer uit elkaar dan weet je vanzelf dat je iets niet goed heb gedaan.Na veel las en slijpwerk ben ik samen met mijn broertje begonnen aan het kaalhalen en blank maken van het staal en de onderkant.Toen een nieuw dak er op lassen en dat met dakbedekking bekleden en weer met hout erover heen zodat het ertussen nooit meer zou rotten. Na ongeveer een 3,5 jaar op de kant te hebben gelegen en veel werk had ik een kaal casco wat in de epoxy grondverf stond. De boot moest verplaats worden van Warmond, waar die buiten lag op een camping terrein, naar een jachtwerf in Oegstgeest waar die voor een jaar naar binnen ging.

 

 
 

 

De boot lag binnen en toen kon die in de epoxy gezet worden.de eerste laag met een egale crème kleur dat was echt prachtig.De ramen van de voorkajuit moesten opnieuw gemaakt worden ,waarbij ik wel hulp heb gehad voor het maken van de profielen.daar zat echt heel veel werk in en ik zag er ook echt heel erg tegenop maar toen deze erin zaten was het ook een prachtig gezicht echt zoals het zou hebben gezeten.De opbouw van de stuurhut was echt heel slecht de achterkant was niet origineel dus moest deze eraf en wat ik over had heb ik geheel uit elkaar gehaald en van de onderkant 4 cm afgehaald zodat ik het grootste gedeelte van het rotte hout kwijt was.Ik heb alles geschaafd en weer opnieuw verlijmd en nieuwe stukjes ingezet waar nodig was

Ik wilde de originele stuurhut er weer op terug zetten..Uiteindelijk de puntjes op de I.Er kwamen ramen in met facet geslepen glas, alle ramen voor en achterkajuit en zelfs de koekkoek.De kussen werden opgemeten en dat moeste dan ook maar leren kussens worden,wit met gekapuchineerde knopen.De boot is voorzien van vele gemakken aan boord, deze zijn allemaal weggewerkt zodat er niets aan de originaliteit af te zien is.Het aftimmeren van de binnenkant is grotendeels gedaan met de originele en nagemaakte teak en grenen latjes.Ook de originele kastjes zijn er in terug gebracht en het granieten aanrecht aan twee kanten is behouden gebleven met daarboven het glas in lood raampje voor de doorkijk naar de binnenkajuit.De aftimmering van de achterkajuit en de binnenkajuit moet nog afgewerkt worden en daar zal ik ook nog wel een tijdje zoet mee zijn .

De conclusie van het verhaal is:

 

Dat er een mooi schip ligt wat eigelijk door iedereen als verloren werd beschouwd en dat deze door veel inzet en doorzettings vermogen behouden is.Al met al ging de boot na 5 jaar weer de vaart in zoals de boot er in 1934 moet hebben uit gezien.
Hierbij heb ik veel steun van mijn vrouw en kinderen gehad ,als ik het niet meer zag zitten dan beurde zij mij weer op om door te gaan en ook de hulp van mijn broertje die ook veel mee heeft geholpen is fantastisch geweest.Ook de aanmoediging van de oude glorie leden is fantastisch geweest ,waardoor eigelijk de liefde voor oude schepen is ontstaan.

Ron van Bentem
Warmond

 


Bijna klaar

de doop

na jaren zwoegen

maar het resultaat

mag er zijn