Restautatieverslagen
De ‘Si-Ja’ wordt
gerenoveerd
Wat er vooraf ging:
De ‘Si-Ja’ is een bakdekkruiser uit 1932,
nog steeds in het trotse bezit van dezelfde familie.
Na
70 jaar was ze wel erg aan renovatie toe. Er werd besloten dat te laten
doen door de werf waar ze ook gebouwd is, Jachtwerf van der Werff te Warga.
Restaurateur Boele van der Werff, zoon van de oorspronkelijke bouwer, en
zijn schoonzoon Pieter.
We hebben veel met elkaar overlegd wat er aan de boot moest gebeuren.
Duidelijk was dat er bij een grondige aanpak heel veel slecht materiaal te
voorschijn zou komen. We hebben begin oktober 2001 de knoop doorgehakt.
Opdracht: Maak de ‘Si-Ja’ klaar voor de volgende 70 jaar.
Dat hebben we geweten. Nog dezelfde week als het transport naar Warga, was
de ‘Si-Ja’ gedemonteerd. Wat restte was een stalen body. Deze is na
reparaties zoals het aanlassen van de ooit aanwezige rand rondom en het
dek weer mooi bol gezet, helemaal gestraald en in diverse lagen
verzorgende verf gezet.
De motor hebben we iets de kajuit in laten plaatsen, om een betere ligging
in het water te bewerkstelligen. Op een van onze vele bezoekjes aan de
werf lag ze er al snel weer prachtig bij, maar kaal.
Door vaak en intensief met elkaar te praten hebben we de opbouw samen met
Boele en zijn schoonzoon Pieter tot het gewenste resultaat gebracht.
Een motorkruiser van ‘van der Werff’ uit ongeveer dezelfde periode als de
‘Si-Ja’ heeft op enkele punten als voorbeeld gediend. Zo zagen we hoe mooi
en ruimtelijk het mahoniehouten latwerk tegen de binnenkant van het schip
werkt, maar we konden ook zien wat we niet wilden. Voorop stond natuurlijk
dat we de ‘Si-Ja’ weer authentiek wilden opbouwen.
Het zoeken naar het behoud van ruimte is in de opbouw van de ‘Si-Ja’
eigenlijk een hoofdthema geweest. Het is een kleine boot, waar je moet
woekeren met de ruimte.
Dat is in de afgelopen 70 jaar door ieder die de boot in bezit had op
eigen wijze gedaan. Zo liet Oma in het 1e of 2e jaar een dak achterop
bouwen om, ook bij slecht weer, binnen, staande haar lange haar te kunnen
kammen.
Wat ooit als visbootje begon heeft meerdere inrichtingen gekend.
 |
 |
Als vakantieboot, met 4 slaapplaatsen voor een jong gezin, maar ook als
toerboot voor twee mensen van middelbare leeftijd. Wij hebben gekozen voor
een interieur met gevoel van veel ruimte. Twee losse stoelen en achterop
een bankje. De motor is weggewerkt in een kist, waar omheen de vloer van
de kajuit naar voren toe doorloopt.
Op de motorkist is een prachtige zitplaats ontstaan, waarbij je als een
prins(es) door het geopende motorluik boven het voordek uitsteekt.
Heerlijk. Om makkelijk door het middelste raam naar het voordek te komen,
is er in het dak een schuifluik gebouwd. Als kleurstelling is gekozen voor
een iets beige gebroken-witte scheeps-romp met een wit dek.
 |
Op 4 mei 2002 was het zover. De dag waarop het schip te
water is gelaten. Vele vrienden en bekenden van de ‘Si-Ja’ waren bij die
gelegenheid aanwezig. Tante Jannie, de 'Ja' uit de naam ‘Si-Ja’, was
bereid om het schip te herdopen. Daarna daalde de ‘Si-Ja’ vanuit de loods
waar ze in 1932 gebouwd was op de originele bootlift af naar het water.
Glimmend van trots en onder luid applaus.
De ‘Si-Ja’ is, zoals gezegd, altijd een boot geweest die werd ingericht
zoals de tijd dat vroeg. Wij hebben die traditie voortgezet. Van buiten is
ze nu weer origineler dan ze de laatste 68 jaar geweest is, van binnen
ademt ze de rust en eenvoud van wat wij vandaag de dag zoeken. Een plek om
heerlijk te vertoeven en waar we als familie de komende 70 jaar mee
vooruit kunnen.
Onze ‘Si-Ja’, familieboot, nu op Loosdrecht. Wie weet zien we elkaar op
het water.
Willeke Visser, JanChris Duijvendak en Jeroen.