Restauratieverslagen

De 'Valentijn'

Na de volledige restauratie van de ‘Kornuit’ mijn (ex)bakdeksalonkruiser met koffer zelf bekostigd te hebben en nu voor een nog veel groter projekt sta, n.l. de restauratie van mijn huidige salonboot de ‘Valentijn’, wil ik jullie om hulp vragen inzake subsidie. Naam schip: ‘Valentijn’ (voorheen in 1914 KEIROC)

Romp gebouwd bij jachtwerf de Gebroeders Hinloopen De Omval aan de Amstel te Amsterdam. Opbouw gebouwd bij jachtwerf Schouten te Muiden.
Schip is in 1935 verlengd bij jachtwerf Nicolaas Witsche te Alkmaar van 10.00 meter naar 12.00 meter. Geklonken staal met teakhouten opbouw.
Lengte: 12.00 mtr x 2.60 mtr x 0.90 mtr. Motor: 80 PK 4 cilinder Ford Diesel 1975.
Ingeschreven bij Oude Glorie, BHM en bij het scheepsregister.

Expert Schuyt te Enkhuizen heeft de boot in 2001 geïnspecteerd en geconstateerd dat de boot onder de waterlijn geheel gedubbeld is en nodig gepeeld moet worden en moet worden voorzien van een nieuw onderwaterschip. Een aantal spanten zal ook vervangen moeten worden. De stootrand is verrot ook die moet vervangen worden. De kajuit moet worden gelift en de verbinding staal-hout opnieuw worden gemaakt. Scheepswerf De Bock en Meijer uit Leimuiden heeft alleen voor het onderwaterschip en het berghout vorig jaar een offerte uitgeschreven van fl 40.000,-

Bericht van 11-05-2002 aan de redactie: Wij gaan met het pinksterweekend de boot naar SRF Scheepsreparatie Friesland varen waar zij over drie weken al een begin gaan maken met het onderwaterschip. Het schip is namelijk vorige week met water afgespoten om de algen te verwijderen. Ze zijn toen onder de waterlijn door het staal gespoten. Wij hebben noodreparaties moeten laten aanbrengen, dubbelingen dus. Het schip blijft lekken omdat het staal zo slecht is dat ook dubbelen lastig wordt. We moeten nu wel aktie ondernemen anders zinkt de boot. Heb de offerte net binnen gekregen en ga nu snel de subsidie-aanvraag invullen in de hoop dat ik goedkeuring krijg. Gelukkig is de heer Van de Emde van de Scheepvaartinspektie bij het schip geweest en die zag dit ook als de enige oplossing het schip voor de toekomst te bewaren.

SRF in Friesland is goedkoper dan de meeste bedrijven bij ons in Amsterdam omdat in Friesland de huren etc. etc. lager zijn. Deze werf heeft al meer historische schepen aangepakt en wij hebben veel vertrouwen in hun werk.
De motor zal ook weer naar voren in de punt van het schip worden gezet zodat ik weer stahoogte in de stuurhut heb. Dit was ook de oorspronkelijke plaats.

Arno Koningstein

(De redactie heeft Arno Koningstein gevraagd om regelmatig melding te maken van de gang van zaken. Ten eerste om een verslag van de reparatie te kunnen weergeven, maar zeker ook om onze lezers een praktijkvoorbeeld te geven van de subsidie-regeling bij restauratie van historische schepen.)

 

 

 

 

 

Na het gedeeltelijk verwijderen van de binnenbetimmering, kwamen er druipsteengrotten te voorschijn. Dit betekent dat al het staal moet worden vervangen. Zowel onder als boven de waterlijn. De teakhouten opbouw is grotendeels nog goed. De verbinding staal-hout is slecht, dus dat wordt ook aangepakt.

Omdat de kosten zo hoog worden, hebben mijn partner Boen Tan en ik besloten om een rederij op te richten genaamd:’Cruise with us’.

Omdat wij met de Valentijn in Amsterdam willen gaan varen moeten wij een vergunning heben van Binnenwaterbeheer. En omdat er alleen nog klassieke salonboten, die tussen de 15 en 40 personen vervoeren, worden toegelaten op de grachten, moeten wij ons grootvaarbewijs gaan halen. Ook moet het schip geheel voldoen aan de eisen van de scheepvaartinspektie. Dat houdt in dat alle mooie facetgeslepen ramen van 1914 eruit moeten in de salon en deze worden nagemaakt uit staalglas. Jammer maar noodzakelijk.

De motor die er nu in zit is zeer zwaar n.l. 85 PK en dan krijg je problemen met de decibellen. Een nieuwe motor is noodzakelijk. Nieuwe bedradingen, meters, Er komt een voorpiekschot in en de motorruimte moet ook worden dichtgelast. De motor is straks bereikbaar door het dekluik die nu op de voorkajuitdak zit. Deze ingang is echter te klein dus ook deze ingang moet groter worden gemaakt. Op dit moment worden er bouwtekeningen gemaakt door Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer. Deze tekeningen worden doorgestuurd naar de Scheepvaartinspektie en deze moet de tekeningen goedkeuren.

Daarna gaan deze goedgekeurde tekeningen naar de Commissie Historische Schepen die de salonboten voor de gemeente Amsterdam beoordeelt. Heeft de boot historische waarde, is alles veilig etc. etc. Deze commissie adviseert de gemeente Amsterdam. Is dit goed dan is het laatste oordeel aan gemeente Amsterdam. Scheepsreparatie Friesland gaat pas starten als alle plannen zijn goedgekeurd. Wij hopen dat het schip einde van 2002 geheel gereed is voor ons bedrijf.

Omdat je met minimaal 15 betalende passagiers gaat varen moet je het grootvaarbewijs halen. Het grootvaarbewijs is ook nog niet zo eenvoudig, omdat je moet kunnen aantonen dat je 3 jaar, dwz 180 werkdagen, op een schip met zakelijk doel deel uitgemaakt moet hebben van de bemanning. Of het moet een plezierjacht zijn groter dan 16 meter. Ja zo zien jullie, het is geen simpel verhaal.

Koken kan niet op het schip omdat je twee vierkante meter brandwerend materiaal om het gasfornuis moet hebben. Dat is meestal lelijk kunststof, dus dat kan niet op zo'n klassiek schip. Je mag wel waxinelichtjes gebruiken om de boel warm te houden. Koken gebeurd dus op de wal. Jammer dat de gemeente Amsterdam geen vergunningen meer uitgeeft voor schepen die met 12 passagiers of minder varen. Daar heb je namelijk geen SI keuring nodig. Ook geen grootvaarbewijs. Dan was de verbouwing een stuk minder kostbaar geweest. Maar wij zijn in ieder geval heel blij dat wij de laatste vergunning die gemeente Amsterdam uitgeeft voor ons soort schip kunnen krijgen mits wij een schip hebben wat geheel aan de regels voldoet. We waren nog net op tijd met de vergunningaanvraag.


Na het gedeeltelijk verwijderen van de binnenbetimmering, kwamen er druipsteengrotten te voorschijn. Dit betekent dat al het staal moet worden vervangen. Zowel onder als boven de waterlijn. De teakhouten opbouw is grotendeels nog goed. De verbinding staal-hout is slecht, dus dat wordt ook aangepakt. Omdat de kosten zo hoog worden, hebben mijn partner Boen Tan en ik besloten om een rederij op te richten genaamd:’Cruise with us’.

Omdat wij met de Valentijn in Amsterdam willen gaan varen moeten wij een vergunning heben van Binnenwaterbeheer. En omdat er alleen nog klassieke salonboten, die tussen de 15 en 40 personen vervoeren, worden toegelaten op de grachten, moeten wij ons grootvaarbewijs gaan halen. Ook moet het schip geheel voldoen aan de eisen van de scheepvaartinspektie. Dat houdt in dat alle mooie facetgeslepen ramen van 1914 eruit moeten in de salon en deze worden nagemaakt uit staalglas. Jammer maar noodzakelijk.

De motor die er nu in zit is zeer zwaar n.l. 85 PK en dan krijg je problemen met de decibellen. Een nieuwe motor is noodzakelijk. Nieuwe bedradingen, meters, Er komt een voorpiekschot in en de motorruimte moet ook worden dichtgelast. De motor is straks bereikbaar door het dekluik die nu op de voorkajuitdak zit. Deze ingang is echter te klein dus ook deze ingang moet groter worden gemaakt. Op dit moment worden er bouwtekeningen gemaakt door Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer. Deze tekeningen worden doorgestuurd naar de Scheepvaartinspektie en deze moet de tekeningen goedkeuren.

Daarna gaan deze goedgekeurde tekeningen naar de Commissie Historische Schepen die de salonboten voor de gemeente Amsterdam beoordeelt. Heeft de boot historische waarde, is alles veilig etc. etc. Deze commissie adviseert de gemeente Amsterdam. Is dit goed dan is het laatste oordeel aan gemeente Amsterdam. Scheepsreparatie Friesland gaat pas starten als alle plannen zijn goedgekeurd. Wij hopen dat het schip einde van 2002 geheel gereed is voor ons bedrijf.

Omdat je met minimaal 15 betalende passagiers gaat varen moet je het grootvaarbewijs halen. Het grootvaarbewijs is ook nog niet zo eenvoudig, omdat je moet kunnen aantonen dat je 3 jaar, dwz 180 werkdagen, op een schip met zakelijk doel deel uitgemaakt moet hebben van de bemanning. Of het moet een plezierjacht zijn groter dan 16 meter. Ja zo zien jullie, het is geen simpel verhaal.

Koken kan niet op het schip omdat je twee vierkante meter brandwerend materiaal om het gasfornuis moet hebben. Dat is meestal lelijk kunststof, dus dat kan niet op zo'n klassiek schip. Je mag wel waxinelichtjes gebruiken om de boel warm te houden. Koken gebeurd dus op de wal. Jammer dat de gemeente Amsterdam geen vergunningen meer uitgeeft voor schepen die met 12 passagiers of minder varen. Daar heb je namelijk geen SI keuring nodig. Ook geen grootvaarbewijs. Dan was de verbouwing een stuk minder kostbaar geweest. Maar wij zijn in ieder geval heel blij dat wij de laatste vergunning die gemeente Amsterdam uitgeeft voor ons soort schip kunnen krijgen mits wij een schip hebben wat geheel aan de regels voldoet.

Met vriendelijke groet,

Arno Koningstein en Boen Tan

 

Rectificatie

Aanvankelijk werd verondersteld, door diverse geschiedkundige gegevens met elkaar in verband te brengen, dat de huidige salonboot Valentijn van het jaar 1914 op de werf van de Gebrs. Hinloopen te Amsterdam zou zijn gebouwd.
Het, tijdens de recente renovatie, in de huid van het schip zichtbaar geworden aangebracht ijknummer AM 3797 N noodzaakt echter deze veronderstelling te herroepen.

Volgens verkregen informatie van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam verwijst dit naar:

"de motorboot genaamd Cornelia hoofdzakelijk gebouwd van staal te Ouder Amstel in het jaar 1913 toebehoorende aan T. Bijkerk te Watergraafsmeer, bevaren door den schipper W.F. Wijkstra te Amsterdam."

Lengte 12.00 x wijdte 2.60 mtr tonnage 9.132 ton gemeten op 11 juni 1914.

In 1924/25 was dhr Bijkerk inmiddels kennelijk verhuist naar Bussum, Laan van S. v.d. Haare 1 nog steeds de eigenaar van de Cornelia gezien de registratie in het supplement van het Nederlandsch Jachtregister. Bij de registratie van de Cornelia wordt tevens vermeld dat het schip is uitgevoerd met een 2 cylinder 14 PK Daimler en is geboud bij Gerben Baay te Ouder Amstel.
Het schip was gebouwd naar een ontwerp van scheepsbouwmeester J.P.G. Thiebout bij Gerben Baay scheepswerf de Amstel te Ouder-Amstel. Een vergelijkbaar schip de Cesarina met een lengte van 14 meter is namelijk in 1914 of eerder naar een ontwerp van Thiebout op hun werf De Amstel gebouwd. Omdat de foto's van de Eiber ex Keiroc van dhr J. Buwalda zoals gepubliceerd in de Waterkampioen van 1928, een duidelijke overeenkomst tonen met de Valentijn is wel zeker dat dhr J.A. Lotgering indertijd in 1928 niet de Keiroc met een lente van 10.00 mtr gebouwd in 1914 bij gebrs. Hinloopen, heeft verkocht aan dhr G. Bouma in Sneek, doch een andere Keiroc met een lengte van 12.00 mtr. Dit zou er op kunnen wijzen dat in de periode 1924-25 en 1928 de salonboot Cornelia door de eerste eigenaar dhr T. Bijkerk is verkocht aan de heer J.A. Lotgering.
Bron bekend bij de redactie