Na het gedeeltelijk verwijderen van de
binnenbetimmering, kwamen er druipsteengrotten te voorschijn. Dit betekent
dat al het staal moet worden vervangen. Zowel onder als boven de waterlijn.
De teakhouten opbouw is grotendeels nog goed. De verbinding staal-hout is
slecht, dus dat wordt ook aangepakt.
Omdat de kosten zo hoog worden, hebben
mijn partner Boen Tan en ik besloten om een rederij op te richten
genaamd:’Cruise with us’.
Omdat wij met de Valentijn in Amsterdam willen gaan varen moeten wij een
vergunning heben van Binnenwaterbeheer. En omdat er alleen nog klassieke
salonboten, die tussen de 15 en 40 personen vervoeren, worden toegelaten op
de grachten, moeten wij ons grootvaarbewijs gaan halen. Ook moet het schip
geheel voldoen aan de eisen van de scheepvaartinspektie. Dat houdt in dat
alle mooie facetgeslepen ramen van 1914 eruit moeten in de salon en deze
worden nagemaakt uit staalglas. Jammer maar noodzakelijk.
De motor die er nu in zit is zeer zwaar n.l. 85 PK en dan krijg je problemen
met de decibellen. Een nieuwe motor is noodzakelijk. Nieuwe bedradingen,
meters, Er komt een voorpiekschot in en de motorruimte moet ook worden
dichtgelast. De motor is straks bereikbaar door het dekluik die nu op de
voorkajuitdak zit. Deze ingang is echter te klein dus ook deze ingang moet
groter worden gemaakt. Op dit moment worden er bouwtekeningen gemaakt door
Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer. Deze tekeningen worden doorgestuurd naar
de Scheepvaartinspektie en deze moet de tekeningen goedkeuren.
Daarna gaan deze goedgekeurde tekeningen naar de Commissie Historische
Schepen die de salonboten voor de gemeente Amsterdam beoordeelt. Heeft de
boot historische waarde, is alles veilig etc. etc. Deze commissie adviseert
de gemeente Amsterdam. Is dit goed dan is het laatste oordeel aan gemeente
Amsterdam. Scheepsreparatie Friesland gaat pas starten als alle plannen zijn
goedgekeurd. Wij hopen dat het schip einde van 2002 geheel gereed is voor
ons bedrijf.
Omdat je met minimaal 15 betalende passagiers gaat varen moet je het
grootvaarbewijs halen. Het grootvaarbewijs is ook nog niet zo eenvoudig,
omdat je moet kunnen aantonen dat je 3 jaar, dwz 180 werkdagen, op een schip
met zakelijk doel deel uitgemaakt moet hebben van de bemanning. Of het moet
een plezierjacht zijn groter dan 16 meter. Ja zo zien jullie, het is geen
simpel verhaal.
Koken kan niet op het schip omdat je twee vierkante meter brandwerend
materiaal om het gasfornuis moet hebben. Dat is meestal lelijk kunststof,
dus dat kan niet op zo'n klassiek schip.
Je mag wel waxinelichtjes gebruiken om de boel warm te houden. Koken gebeurd
dus op de wal. Jammer dat de gemeente Amsterdam geen vergunningen meer
uitgeeft voor schepen die met 12 passagiers of minder varen. Daar heb je
namelijk geen SI keuring nodig. Ook geen grootvaarbewijs. Dan was de
verbouwing een stuk minder kostbaar geweest. Maar wij zijn in ieder geval
heel blij dat wij de laatste vergunning die gemeente Amsterdam uitgeeft voor
ons soort schip kunnen krijgen mits wij een schip hebben wat geheel aan de
regels voldoet. We waren nog net op tijd met de vergunningaanvraag.
Na het gedeeltelijk verwijderen van de binnenbetimmering, kwamen er
druipsteengrotten te voorschijn. Dit betekent dat al het staal moet worden
vervangen. Zowel onder als boven de waterlijn. De teakhouten opbouw is
grotendeels nog goed. De verbinding staal-hout is slecht, dus dat wordt ook
aangepakt. Omdat de kosten zo hoog worden, hebben mijn partner Boen Tan en
ik besloten om een rederij op te richten genaamd:’Cruise with us’.
Omdat wij met de Valentijn in Amsterdam willen gaan varen moeten wij een
vergunning heben van Binnenwaterbeheer. En omdat er alleen nog klassieke
salonboten, die tussen de 15 en 40 personen vervoeren, worden toegelaten op
de grachten, moeten wij ons grootvaarbewijs gaan halen. Ook moet het schip
geheel voldoen aan de eisen van de scheepvaartinspektie. Dat houdt in dat
alle mooie facetgeslepen ramen van 1914 eruit moeten in de salon en deze
worden nagemaakt uit staalglas. Jammer maar noodzakelijk.
De motor die er nu in zit is zeer zwaar n.l. 85 PK en dan krijg je problemen
met de decibellen. Een nieuwe motor is noodzakelijk. Nieuwe bedradingen,
meters, Er komt een voorpiekschot in en de motorruimte moet ook worden
dichtgelast. De motor is straks bereikbaar door het dekluik die nu op de
voorkajuitdak zit. Deze ingang is echter te klein dus ook deze ingang moet
groter worden gemaakt. Op dit moment worden er bouwtekeningen gemaakt door
Scheeps- en Jachtontwerp Gaastmeer. Deze tekeningen worden doorgestuurd naar
de Scheepvaartinspektie en deze moet de tekeningen goedkeuren.
Daarna gaan deze goedgekeurde tekeningen naar de Commissie Historische
Schepen die de salonboten voor de gemeente Amsterdam beoordeelt. Heeft de
boot historische waarde, is alles veilig etc. etc. Deze commissie adviseert
de gemeente Amsterdam. Is dit goed dan is het laatste oordeel aan gemeente
Amsterdam. Scheepsreparatie Friesland gaat pas starten als alle plannen zijn
goedgekeurd. Wij hopen dat het schip einde van 2002 geheel gereed is voor
ons bedrijf.
Omdat je met minimaal 15 betalende passagiers gaat varen moet je het
grootvaarbewijs halen. Het grootvaarbewijs is ook nog niet zo eenvoudig,
omdat je moet kunnen aantonen dat je 3 jaar, dwz 180 werkdagen, op een schip
met zakelijk doel deel uitgemaakt moet hebben van de bemanning. Of het moet
een plezierjacht zijn groter dan 16 meter. Ja zo zien jullie, het is geen
simpel verhaal.
Koken kan niet op het schip omdat je twee vierkante meter brandwerend
materiaal om het gasfornuis moet hebben. Dat is meestal lelijk kunststof,
dus dat kan niet op zo'n klassiek schip. Je mag wel waxinelichtjes gebruiken
om de boel warm te houden. Koken gebeurd dus op de wal. Jammer dat de
gemeente Amsterdam geen vergunningen meer uitgeeft voor schepen die met 12
passagiers of minder varen. Daar heb je namelijk geen SI keuring nodig. Ook
geen grootvaarbewijs. Dan was de verbouwing een stuk minder kostbaar
geweest. Maar wij zijn in ieder geval heel blij dat wij de laatste
vergunning die gemeente Amsterdam uitgeeft voor ons soort schip kunnen
krijgen mits wij een schip hebben wat geheel aan de regels voldoet.
Met vriendelijke groet,
Arno Koningstein en Boen Tan
Rectificatie |
Aanvankelijk werd verondersteld, door
diverse geschiedkundige gegevens met elkaar in verband te brengen,
dat de huidige salonboot Valentijn van het jaar 1914 op de werf van
de Gebrs. Hinloopen te Amsterdam zou zijn gebouwd.
Het, tijdens de recente renovatie, in de huid van het schip
zichtbaar geworden aangebracht ijknummer AM 3797 N noodzaakt echter
deze veronderstelling te herroepen.
Volgens verkregen informatie van de Scheepsmetingsdienst te
Rotterdam verwijst dit naar:
"de motorboot genaamd Cornelia hoofdzakelijk gebouwd van
staal te Ouder Amstel in het jaar 1913 toebehoorende aan T. Bijkerk
te Watergraafsmeer, bevaren door den schipper W.F. Wijkstra te
Amsterdam."
Lengte 12.00 x wijdte 2.60 mtr tonnage 9.132 ton gemeten op 11 juni
1914.
In 1924/25 was dhr Bijkerk inmiddels kennelijk verhuist naar Bussum,
Laan van S. v.d. Haare 1 nog steeds de eigenaar van de Cornelia
gezien de registratie in het supplement van het Nederlandsch
Jachtregister. Bij de registratie van de Cornelia wordt tevens
vermeld dat het schip is uitgevoerd met een 2 cylinder 14 PK Daimler
en is geboud bij Gerben Baay te Ouder Amstel.
Het schip was gebouwd naar een ontwerp van scheepsbouwmeester J.P.G.
Thiebout bij Gerben Baay scheepswerf de Amstel te Ouder-Amstel. Een
vergelijkbaar schip de Cesarina met een lengte van 14 meter is
namelijk in 1914 of eerder naar een ontwerp van Thiebout op hun werf
De Amstel gebouwd. Omdat de foto's van de Eiber ex Keiroc van dhr J.
Buwalda zoals gepubliceerd in de Waterkampioen van 1928, een
duidelijke overeenkomst tonen met de Valentijn is wel zeker dat dhr
J.A. Lotgering indertijd in 1928 niet de Keiroc met een lente van
10.00 mtr gebouwd in 1914 bij gebrs. Hinloopen, heeft verkocht aan
dhr G. Bouma in Sneek, doch een andere Keiroc met een lengte van
12.00 mtr. Dit zou er op kunnen wijzen dat in de periode 1924-25 en
1928 de salonboot Cornelia door de eerste eigenaar dhr T. Bijkerk is
verkocht aan de heer J.A. Lotgering.
Bron bekend bij de redactie |
|