Berghout
vervangen:
Zo doe je dat
Al dan niet deels het berghout vernieuwen.
Dat de Noord Holland tocht heel gezellig was is al uitvoerig
beschreven, maar er werd niet alleen maar gefeest, ook serieuze zaken
kwamen wel degelijk aan de orde.
Met Peter Baltus raakte we in gesprek over iets wat ons allemaal kan
of gaat overkomen, namelijk als blijkt dat het berghout van ons trouwe
schip hier en daar rotte plekken gaat vertonen. Het zweet breekt uit
bij de gedachte de binnen betimmering te moeten slopen, dus eerst maar
eens kijken of we met plamuur of epoxy houtrot vuller de zaak kan
redden.
Eigenlijk ben je niet helemaal tevreden en gaan die rare plekken je
behoorlijk irriteren, en dan ineens toch maar het besluit om de zaak
te vernieuwen, hoe pakken we dit nou aan.
Eerst het rotte berghout eraf slopen, natuurlijk is het schrikken wat
we eronder aantreffen, maar we hebben A gezegd dus nu gaan we door.
Het aangetaste ijzer wordt behandeld zoals het hoort en de oude gaten
van de bevestiging maken we ook maar dicht want bij het boren in het
nieuw gemaakte berghout blijkt dat we iedere keer weer net naast de
bestaande gaten uitkomen, en die moer die we aan de binnenkant tussen
de betimmering proberen te krijgen valt ook elke keer of we kunnen er
niet bij.
Maar dan komt de wijze waarmee Peter de klus geklaard heeft aan de
orde, we gaan de blindklinkmoertang gebruiken, met deze tang is
het mogelijk bussen te “klinken” die een schroefdraad geven waar een
moer niet voor onder doet en dus een perfecte bevestiging van het
nieuwe berghout mogelijk maakt.
In de hierbij afgebeelde schetsen is de werkwijze eigenlijk al
duidelijk, stel dat we uitgaan van M8 dan is het handig om te weten
dat de bussen van 17 mm bedoeld zijn voor een wanddikte van 0,5 tot
3,5 mm bussen van 20 mm kunnen een wanddikte van 3 tot 6 mm aan.
Natuurlijk moet er wel een ruimte voor die 17 of 20 mm zijn tussen de
betimmering en de scheepshuid en op plaats van de spanten moet ook
gelet worden.
Het lijkt me duidelijk dat er voor gezorgd moet worden dat de plaats
van de gaten in het nieuwe berghout nauwkeurig op de scheepswand
moeten worden overgebracht, zodat de bussen precies op de goede plaats
komen. Eerst de bussen plaatsen en die maten op het berghout
overbrengen kan natuurlijk ook.
De draad eerst een keer goed testen op treksterkte lijkt me ook
handig, zodat de plaatsing, al dan niet met kit, in een keer kan
gebeuren.
Jammer genoeg is het vinden van deze tang misschien wat lastig,
automateriaal zaken en garages kennen ze wel, dus ergens een tang
lenen wordt zoeken. Bij Arma machineverhuur in Ede verhuren ze deze
tang zie
www.machineverhuur.nl,
wellicht zijn er meer zaken die deze tang verhuren dus misschien even
googlen.
Fred van Ameijde
Coördinator T.C.