Technische tips

Berghout vervangen:  Zo doe je dat

Al dan niet deels het berghout vernieuwen.

Dat de Noord Holland tocht heel gezellig was is al uitvoerig beschreven, maar er werd niet alleen maar gefeest, ook serieuze zaken kwamen wel degelijk aan de orde. 

Met Peter Baltus raakte we in gesprek over iets wat ons allemaal kan of gaat overkomen, namelijk als blijkt dat het berghout van ons trouwe schip hier en daar rotte plekken gaat vertonen. Het zweet breekt uit bij de gedachte de binnen betimmering te moeten slopen, dus eerst maar eens kijken of we met plamuur of epoxy houtrot vuller de zaak kan redden.

Eigenlijk ben je niet helemaal tevreden en gaan die rare plekken je behoorlijk irriteren, en dan ineens toch maar het besluit om de zaak te vernieuwen, hoe pakken we dit nou aan. 

Eerst het rotte berghout eraf slopen, natuurlijk is het schrikken wat we eronder aantreffen, maar we hebben A gezegd dus nu gaan we door. Het aangetaste ijzer wordt behandeld zoals het hoort en de oude gaten van de bevestiging maken we ook maar dicht want bij het boren in het nieuw gemaakte berghout blijkt dat we iedere keer weer net naast de bestaande gaten uitkomen, en die moer die we aan de binnenkant tussen de betimmering proberen te krijgen valt ook elke keer of we kunnen er niet bij. 

Maar dan komt de wijze waarmee Peter de klus geklaard heeft aan de orde, we gaan de blindklinkmoertang gebruiken, met deze tang is het mogelijk bussen te “klinken” die een schroefdraad geven waar een moer niet voor onder doet en dus een perfecte bevestiging van het nieuwe berghout mogelijk maakt.

In de hierbij afgebeelde schetsen is de werkwijze eigenlijk al duidelijk, stel dat we uitgaan van M8 dan is het handig om te weten dat de bussen van 17 mm  bedoeld zijn voor een wanddikte van 0,5 tot 3,5 mm bussen van 20 mm kunnen een wanddikte van 3 tot 6 mm aan. Natuurlijk moet er wel een ruimte voor die 17 of 20 mm zijn tussen de betimmering en de scheepshuid en op plaats van de spanten moet ook gelet worden.

Het lijkt me duidelijk dat er voor gezorgd moet worden dat de plaats van de gaten in het nieuwe berghout nauwkeurig op de scheepswand moeten worden overgebracht, zodat de bussen precies op de goede plaats komen. Eerst de bussen plaatsen en die maten op het berghout overbrengen kan natuurlijk ook. 

De draad eerst een keer goed testen op treksterkte lijkt me ook handig, zodat de plaatsing, al dan niet met kit, in een keer kan gebeuren. 

Jammer genoeg is het vinden van deze tang misschien wat lastig, automateriaal zaken en garages kennen ze wel, dus ergens een tang lenen wordt zoeken. Bij Arma machineverhuur in Ede verhuren ze deze tang zie www.machineverhuur.nl, wellicht zijn er meer zaken die deze tang verhuren dus misschien even googlen.

Fred van Ameijde

Coördinator T.C.