Technische tips
Waarom
heeft een schip geen versnellingsbak en een auto
wel?
Antwoord: Een
versnellingsbak komt inderdaad aan boord van schepen
nauwelijks voor. Wel wordt vaak een tandwiel reductiekast
tussen de motor en de schroef toegepast. Het voordeel
daarvan is dat de motor dan op een hoger toerental kan
werken dan de schroef.
Een schroef werkt het
beste bij lage toerentallen en dat zou dus zonder
tandwielkast leiden tot een laagtoerige motor, die groot
en duur is. Alleen voor heel grote schepen worden vaak
langzaam draaiende motoren toegepast, die hetzelfde
toerental hebben als de schroef. In dit geval is er dus
geen tandwielkast tussen de motor en de schroef.
Grote containerschepen
hebben, als voorbeeld, motoren met een toerental van 100
omwentelingen per minuut en kunnen wel 65.000 kW
leveren. (Bij elkaar zijn dat 1300 automotoren van
gemiddeld 50 kW.) Die motoren hebben twaalf cilinders
met een zuigerdiameter van bijna een meter en een slag
van meer dan drie meter. Deze
motoren zijn uitzonderlijk zuinig met brandstof.
Toepassing van een
versnellingsbak, dus een tandwielreductiekast met
meerdere overbrengingsverhoudingen, is bij schepen niet
zinvol. Een schip hoeft meestal niet snel te
accelereren. Die acceleratie-eis maakt bij auto's een,
al of niet automatische, versnellingsbak noodzakelijk.
Ook bij het bergop rijden met een auto, moet de
aandrijfkracht van een motor vergroot worden, ook
daarvoor is die versnellingsbak noodzakelijk. Tot slot
zou een auto ook niet met lage snelheid kunnen rijden,
zonder een lage versnelling (dus hogere overbrenging).
Zeegaande schepen
accelereren weinig en ook niet snel, ze varen meestal
een min of meer continue snelheid. Daarom is het
voldoende om een enkele overbrenging te hebben tussen
motor en schroef. De scheepssnelheid kan men voldoende
regelen door aanpassing van het motortoerental. Soms
gebruikt men een verstelbare schroef, waarmee men het
snelheidsbereik naar lagere snelheden
vergroot. Tegelijkertijd kan men met een verstelbare
schroef het acceleratievermogen vergroten zonder dat een
tweede overbrengingsverhouding nodig is. Het in de vraag
geopperde idee, dat bij toepassing van een
versnellingsbak, de motor minder toeren hoeft te maken
is ook niet zinvol. Als we de motor veel vermogen willen
laten leveren, dan moet de motor juist op zo'n hoog
mogelijk toerental draaien.
Bron:
Maritieme Techniek TU Delft