Te koop van leden Oude Glorie

In de rubriek te koop aangeboden door leden bieden leden, kandidaat-leden en donateurs  van de VBOG hun schip of andere artikelen te koop aan. Als lid, kandidaat-lid of donateur kunt u in deze rubriek tegen gereduceerde tarieven adverteren.  Uw advertentie wordt behalve in de Periodiek ook 3 maanden op onze website  geplaatst.

Een standaard advertentie is een ¼ pagina plus 1 foto, hetgeen neerkomt op 10 regels plus een kop.

Wie meer ruimte nodig heeft kan  tegen meerprijs kiezen voor een ½ pagina met 20 regels tekst en 2 foto’s.
Kopij en beeldmateriaal kunt u digitaal aanleveren via periodiek@oudeglorie.nl. De kopij voor de advertenties dient uiterlijk 15 januari, 1 mei, 15 september of  1 december  in ons bezit te zijn. Advertenties worden geplaatst na vooruitbetaling.

Tarieven voor leden  Alleen tekst  Met foto c.q.  foto’s
 ¼ pagina  € 10,00  € 20,00
 ½ pagina  € 20,00  € 40,00
 Herhaling      50%      50 %

Het bedrag  dient u over te maken op bankrekeningnummer NL32 INGB 0002 2686 62 t.n.v. Vereniging van Booteigenaren te Weteringbrug onder vermelding van “advertentie Periodiek van (maand/jaar). Uw advertentie wordt geplaatst zodra het bedrag binnen is bij onze penningmeester.

Inhoudsopgave

Te Koop: Bakdeksalonkruiser ‘Jan de Wit’ –  Prijs op aanvraag

 

Afmetingen:      11,98 m, Br. 3,25m, diepgang 1,35 m, kruiphoogte 3,35 m

Bouwjaar:          1917

Werf:                  Van Dam Oude Wetering

Motor:                Continental 427A Chrome Moly

 

Met pijn in mijn hart moet ik om medische redenen ons unieke historische schip, de Jan de Wit, verkopen.

Ze was 20 jaar ons eigendom.

 

Ondanks de leeftijd verkeert de Jan de Wit in zeer goede staat. Het schip is volledig gerestaureerd in 2004/2005 o.b.v. deskundigen (museumdirecteur en technische commissie Oude Glorie) Laatste groot onderhoud uit het water was in 2022. Jan de Wit is zeer geschikt voor langere tochten naar b.v. België of Frankrijk.

Gewicht 22 ton, de 6 cilinder all fuel motor is 140 pk bij 1800 omwentelingen.

Koppeling Velvet Drive  AS17-72C. Koeling gesloten systeem.

 

Het schip weeg 22 ton, 4 mm geklonken potijzer. De stuurhut is deels geklonken met een massief mahonie opbouw. Uitgerust met een marifoon (Sailor) en AS compleet pro. Het schip vaart op GTL en heeft geen smeerolie verbruik.

Er zijn 4 slaapplaatsen.

Meer info: Historische en technische omschrijving Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/jan_de_Wit_(schip,_1917 of https://ww.faceboook.com/Msjandewit/

 

Bij serieuze interesse graag mailen naar

CorvandeGriendt@gmail.com

De Jan de Wit is te bezichtigen in Kerkdriel, ligplaats is desgewenst over te dragen

 

Te Koop: Bakdeksalonkruiser ‘Allegonda’ –  Prijs op aanvraag

Afmetingen:      11,06 m, Br. 3,04 m, diepgang 0,99 m, kruiphoogte 2,50 m

Bouwjaar:          1911

Werf:                  A. Thiebout de Amstel

Motor:                MAN 6 cil. 60 PK D

De ‘Allegonda’, officieel een Bakdekspitsgatkruiser, is al ruim 25 jaar in het bezit van de huidige eigenaar. Gezien zijn hoge leeftijd wil hij dit unieke schip nu verkopen.

De Allegonda heeft een stalen romp en dek, de opbouw is teak. Het schip is in goede staat, maar heeft wel  wat aandacht nodig, qua schilder- en lakwerk. Slaapplaatsen en kasten in het vooronder, een ruime salon met kombuis achter de stuurhut, sanitaire voorzieningen en een open kuip.

Het Jugendstil interieur is zondermeer uniek, De werf Thiebout werkte daarvoor samen C.A. Lion Cachet, in 1911 een beroemd interieurarchitect. Kosten nog moeite werden gespaard, met name de salon is een pronkstuk:  met verfijnd houtsnijwerk, inlegwerk, eterniet glas in lood, marmer en Art Deco lampen en accessoires. Alleen al in de salon zijn meer dan 200 dieren afgebeeld, alles in uitstekende staat.

De salon is het absolute paradepaardje van de Allegonda, maar ook de andere ruimtes zijn met grote zorg ontworpen en bewaard gebleven. Elders in dit blad vindt u een uitgebreid artikel over di bijzondere schip.

Het Allegonda ligt in België, en is te bezichtigen in de buurt van Antwerpen.

Bij serieuze interesse: 

Dhr. Leon Verhaegen

00 32 479 439 708

Te Koop: Kofferdekkruiser Langouste –  Prijs op aanvraag

Afmetingen:     L 8,50 m, Br. 2.40 m, doorvaarhoogte 2,00 m, stahoogte salon en kajuit 1,90 m

Bouwjaar:         1933

Werf:                  J. Haak in Zaandam

Motor:               Nieuwe Nanni 4.38, 38 pk 4-cilinder

Na 18 jaar met veel plezier gevaren te hebben met onze mooie Kofferdekkruiser Langouste wordt het voor ons tijd voor een nieuwe stap en zijn we op zoek naar een nieuwe liefhebber/eigenaar. De Langouste maakt deel uit van de Oude Glorie vloot.

De Langouste is in 2010 met veel liefde en zorg voor detail gerestaureerd. De indeling is als volgt:

Ruime kuip, gezellige salon, de kombuis en een elektrisch toilet in de punt.

Een eiken kuipvloer met luiken met veel bergruimte eronder, L-bank in kuip met opbergruimte. Opstapje, tevens stoeltje met tv meubel (elektrische lift) de Vitrifrigo C75L compressor koelkast is mooi weggewerkt. Het dashboard is uitgevoerd met klassieke meters en speciaal gemaakt messing instrumentenpaneel. Prachtige messing Kobelt gas/schakelhandle.

Tussen de kuip en salon deuren sfeervolle glas in lood ramen. De Langouste is ingetimmerd met massief mahonie, teak en eikenhout.  De banken in de salon zijn om te vormen tot  een groot bed, veel bergruimte in banken en voorzien van nieuwe matrassen (2022)

De Langouste is afgewerkt met een 2 componenten verfsysteem Awl grip. De motor is in het voorjaar van 2023 geplaatst. Deze staat in een dooskiel, waardoor veel extra binnenruimte is ontstaan in de kuip en het schip erg stabiel is. De  motorruimte is voorzien van geluidsisolatie. Hydraulische besturing en voorzien van boegschroef (sidepower)

Verder een elektrische drinkwaterpomp, elektrolux spiritus kooktoestel (geen gas aan boord) en een Wallas heteluchtkachel. Alle elektra is vernieuwd en er zijn 2 losse zonnepanelen.

Teven een Victron multiplus lader/omvormer.

De Langouste  ligt in een schiphuis aan de Zaan en is daar te bezichtigen.

Meer info: Rolf en Bianca Tambach

Tel. 0650 409 733 of mail naar: bianca.tambach@gmail.com

Te Koop: Bakdekkruiser ‘Bondeux’ –  Vraagprijs € 29.500

Afmetingen:      8,80 m, Br. 2.40 m,  kruiphoogte 2,15 m

Bouwjaar:          1937

Werf:                  Scheepswerf Schut Martenshoek (Gr)

Motor:               Nieuwe Vetus D3 motor, 25 Pk

Een fijn en comfortabel schip in uitstekende staat van onderhoud.

De Bondeux maakt deel uit van de Oude Glorie vloot en geregistreerd Varend Monument®

Haar geschiedenis is geheel bekend en het werfplaatje zit nog in het schip. In de jaren 1994-2018 (!) geheel en zorgvuldig gereconstrueerd: de geklonken romp, een nieuwe motor, een nieuwe kuipoverkapping (frame, dak en kuiptent) Ook een nieuwe binnenbetimmering (Afzelia) in salon en kuip, met ruim voldoende kast- en bergruimte.

De indeling is weer overeenkomstig het origineel: van voor naar achter: een (ruim) toilet, een pantry (twee granito aanrechtjes met spoelbak en gaskookplaat), een salon met twee zit/slaapbanken, een kuip/stuurhut. In 2018 is het schip weer feestelijk te water gelaten. Sindsdien is er veel en met genoegen mee gevaren.

Voor nadere inlichtingen:

J.M. Faber  Tel., 06 5436 7972 of mail naar jm.faber@hetnet.nl

De Bondeux is te bezichtigen in Terherne (Fr)

Te Koop: Bakdekkerkruiser met kofferdek ‘Frisia’ –  Vraagprijs € 35.000. 

Afmetingen:      9,00 m, Br. 2.50 m, diepgang 0,60 cm, kruiphoogte 1,80 m

Bouwjaar:          1929

Werf:                  V.d. Werff Buitenstverlaat

Motor:               38 PK Nanni diesel, met Kanzaki keerkoppeling

Deze charmante Bakdekkruiser is al bijna 65 jaar in het bezit van de familie.

Het geklonken schip heeft een mahonie houten opbouw.  De indeling is als volgt:

Zeer royale kuip, het schip heeft een prachtige cabrioletkap, dan de gezellige salon en vervolgens de kombuis, met granito aanrechtjes en nog de originele ijskast (de voorloper van de koelkast) en Heldena gasstelletje. Het toilet zit in de punt. Alle originele en authentieke details zijn bewaard gebleven.

De Nanni diesel is 2006 geplaatst en zeer goed onderhouden, alle serviceboekjes zijn aanwezig.

Door de geringe kruiphoogte en diepgang is het vaargebied vrijwel onbeperkt.

De Frisia is 1929 gebouwd voor de directeur van de melkfabriek in Grouw, voor een bedrag van 3000 gulden, wat destijds een kapitaal was.

In begin van de 70 jaren is de Frisia in bezit gekomen van  onze familie, eerst hebben onze ouders er ruim 25 jaar mee gevaren, daarna onze oudste broer met zijn gezin en inmiddels hebben wij de Frisia  al ruim 30 jaar.  De Frisia maakt al sinds 1993 deel uit van de Oude Glorie vloot en is geregistreerd als Varend Monument. In 2000 is de bouwer van de Frisia nog aan boord geweest. Hij was toen dik in de negentig, maar vond het een belevenis om de Frisia weer in haar volle glorie terug te zien.

Meer info: Johan Bijlholt

j.a.bijlholt@gmail.com of tel. 06 4547 6189

De Frisia is te bezichtigen in Lemmer

Te koop kofferdekkruiser ‘Bestevaer’ – Vraagprijs € 30.000  VERKOCHT

Bouwjaar:   1934

Werf:           Akerboom & van Lent – Fred J. Kemper

Afmetingen: 9.60 m lang, 2.70 m breed, 2.35 m kruiphoogte en diepgang 0.80 m

Motor:          Mitsubishi Vetus M414 (2005) – 33 pk (diesel)

Onze fijne Bestevaer is te koop: een hele mooie en charmante kofferdekkruiser met achterkajuit. Het schip is volledig ingericht om meerdere dagen mee op reis te gaan. Deze klassieker heeft nog vele originele details waardoor de uitstraling authentiek is gebleven. Denk onder andere aan glas-in-lood en granieten aanrechtbladen. Het schip is al meerdere jaren lid van de Oude Glorie (OG nr. 437) en geregistreerd als Varend Monument® bij de FVEN met registratienummer 3180.

Door het royale open dak is het optimaal genieten van de zon en buitenlucht in de ruime stuurhut. In de salon is er voldoende ruimte om met 6 personen te kunnen zitten en de banken kunnen gemakkelijk worden omgetoverd tot 2 comfortabele bedden. De stahoogte in de stuurhut, salon en kombuis is geschikt voor langere mensen. Voorin de punt van het schip zit het toilet en verdeeld over het hele schip zit veel opbergruimte.

 

Delen van de mahoniehouten opbouw zijn in 2021 vervangen en is deze aan de buitenkant volledig kaal gehaald en opnieuw in de lak gezet. Dit voorjaar is de achterkajuit omgetoverd tot een gezellige slaapruimte met 2 1-persoonsbedden. Deze zomer is de Bestevaer voorzien van een elektrische installatie met acculader en omvormer en is er een stuurkast geplaatst met nieuwe meters en schakelaars. Ook zijn er nieuwe accu’s geplaatst. Keuringsrapport uit 2020 is aanwezig.

 
De huidige ligplaats in Zeewolde kan (in overleg) worden overgenomen.

Kortom een heerlijke boot voor vele jaren vaarplezier en waarmee je veel bekijks hebt onderweg!

Voor inlichtingen, foto’s en bezichtigingen:

Fokko Kruizenga, E-mail: fokko.kruizenga@gmail.com, Tel: 06-51111048