Restauratieverslag van deRegina” N.B. De blauwgekleurde tekst bevat een link naar foto’s. Alle afbeeldingen kunnen, tot schermvullend worden vergroot door erop te klikken. Regina Kofferdekkruiser met bakdek en achterkajuit 2             Het schip. Type Super Holland Kruiser Gebouwd door de combinatie: Akerboom en van Lent – Fred.J. Kempers, Scheepsbouwers, de KAAG – SCHIEDAM Bouwnr. 131               Opgeleverd: 1 april 1934 Varend Monument, nummer 1726 Eigenaar sinds juni 1997:  Piet en Agaath Hogervorst te Warmond   Bij deze Super Holland Kruiser hebben we gelukkig de originele BIJLBRIEF.  Deze bijlbrief hoort bij de overdracht door de werf aan de opdrachtgever en vermeldt de volgende specificaties: lengte op het dek        9,55 meter breedte op het dek     2,45 meter Waterverplaatsing      4 ton   De originele A-Ford motor met een Kempers keerkoppeling is nog draaiend gemaakt doch vervangen door een Vetus Mitsubishi Dieselmotor.   Historie. De eerste eigenaar was de heer A.G.E. Stockmann te ’s-Gravenhage, directeur bij V&D, die de boot tot medio zestiger jaren in bezit heeft gehad. Het jacht is genoemd naar zijn echtgenote Regina. Door het nodige speurwerk, maar vooral door een tip van een oude schilder van de Jachtwerf waar het schip in onderhoud was geweest (Van Lent De Kaag),  en met medewerking van Vroom & Dreesmann is Piet Hogervorst de familie Stockmann op het spoor gekomen en zijn veel gegevens en originele foto’s, tekeningen en beschrijvingen uitgewisseld.  Speciale dank ben ik verschuldigd aan Nico Verhaar, scheepstimmerman bij Van Lent,  die me de tip gaf van de bovengenoemde schilder.  Nico is bezig met de restauratie van een Holland Kruiser die nota bene op dezelfde werf in hetzelfde jaar en door dezelfde scheepstimmerlieden is afgetimmerd. We hebben een plank waarop de namen staan vermeld in blauw krijt: Johan P. Gommers en J. Wijsman: 10 uur gewerkt, Schiedam 22 dec. 1933.  De Regina is dus afgebouwd door Fred. J. Kempers, een onderdeel van de toenmalige scheepsbouwcombinatie. In september 2001 hebben dochters van de heer Stockmann (waaronder dochter Regina) en schoondochters en schoonzoons een tocht gemaakt op de Kagerplassen met de inmiddels gerestaureerde Regina. Een emotioneel weerzien met een schip en met een vaargebied waarmee zij van jongs af aan zo vertrouwd waren ! In de periode van de afgelopen ca. 35 jaren (dus na de eerste eigenaar) heeft de Regina diverse eigenaren gehad. De heer Van Lent (van de Kaag) kocht de boot van de heer Stockmann. Vervolgens doorverkocht aan een slager in Sassenheim: de heer Van der Mey van de bekende vlees- en vleeswarenbedrijven.  Vervolgens na nog één of twee keer van eigenaar te zijn verwisseld gekocht door de heer E.F. Keijer in Amsterdam (later verhuisd naar Lelystad). De heer Keijer heeft de Regina in bezit gehad van ongeveer 1978 tot 1990. Daarna enkele jaren te koop gelegen op een werf in Vinkeveen, nog kort een andere eigenaar gekend en in 1995 kocht de heer Thomas Nielen,  te Haarlem  het schip en deed de Regina in juni 1997 van de hand aan de heer Hogervorst. Op dat moment lag het schip in de Kromme Mijdrecht in De Hoef.  Het schip verkeerde in erbarmelijke staat, echter het stalen casco was gezien de leeftijd nog verrassend goed: geen opgelaste platen. Vooral het stalen dek en de opbouw was er slecht aan toe en door vorige eigenaars ook behoorlijk  “gemoderniseerd”. Hiermee bedoel ik het vaste dak boven de kuip (origineel was dit zeildoek), de preekstoel en het aangelaste hekwerk op het achterdek. Deze  foto dateert van 28 juni 1997 en toont het schip “op weg” van de Hoef (Kromme Mijdrecht) naar Warmond. De eerste zomer in 1997 hebben we er gewoon mee gevaren ofschoon het schip  “er niet uit zag”. De volgende foto  geeft een beeld van 75 jaar ontwikkeling in de scheepsbouw: de Regina vaart langs de Quintessence, een megajacht aan de wal voor de scheepswerf Royal van Lent op Kaageiland, de werf waar de Super Holland Kruisers zijn ontworpen en gebouwd.   Restauratie van 1998 – 2000. Het restauratieproject is in grote lijnen als volgt verlopen.
  • in de winter van 1997/98 en zomer 1998 is de hele opbouw en het interieur gesloopt en de verf- en plamuurlaag buitenkant stuurboord verwijderd. De foto geeft een beeld van de droevige conditie van de houten opbouw.
  • Foto vertoont de Regina op het droge; de opbouw is verwijderd.
  • in het voorjaar/zomer van 1999 is het stalen casco gerestaureerd. Een geheel nieuw voordek aangebracht, de gangboorden ca. 100 mm over de hele lengte afgeslepen en vernieuwd, en enkele nieuwe stukken in de bodem gelast , niets is “gedubbeld”. Deze Foto  toont een vernieuwd stuk in het vlak met de vernieuwde roerkoning.
  • Deze foto geeft een mooi overzicht van het casco, een bonte kleurenpracht van de verschillende verfsystemen. Op deze foto zijn o.a. de aangelaste gangboorden te zien en de nieuwe achterbank in de kuip.
  • najaar 1999 stralen, schoperen en nieuw 2-componenten verfsysteem van Sigma Coatings aangebracht. Foto toont het schip “schoon gestraald”. Na de eerste straalbeurt komen nog wat zwakke plekjes tevoorschijn o.a. te diepe putcorrosie die gelast kunnen worden. Daarna nog een keer fijn stralen en de eerste primerlaag aangebracht.
  • voorjaar en zomer  2000 voorzien van nieuwe houten mahonie opbouw en naar het oude voorbeeld is de kuip door middel van zeildoek geheel dicht of geheel of gedeeltelijk open te rollen. Op deze foto staat Piet op het voordek te overdenken hoe de laatste weken benut kunnen worden om de boot voor Sail min of meer klaar te hebben.
  • op 20 augustus 2000 is de boot te water gelaten om in de volgende week aan de Sail Amsterdam 2000 mee te kunnen doen. Op deze foto varen we weg van de Groote Sloot naar de Warmonder Leede richting Kagerplassen voor een eerste proefvaart met familie en vrienden.
  • Deze foto geeft een beeld van het interieur van de salon met aan SB kant het nieuw gemaakte granieten aanrecht.
  De restauratie is natuurlijk nog lang niet afgerond maar het belangrijkste is gebeurd !  We zijn er klaar voor om naar Amsterdam te vertrekken en voor het eerst zelf een groots vaarevenement  mee te maken.