Op 4 mei 2022 heeft het bestuur besloten:
Het lidmaatschap toe te kennen aan Dhr. W. Boltje uit Eemnes met de ons bekende Kofferdekkruiser met bakdek en achterkajuit “Louie” voorheen lid bij ons onder de naam Will-ick. Het schip is gebouwd in 1931 bij GC de Groot uit Jutphaas. Het schip heeft de afmeting van 10,30 x 2,70 x 2,40 x 0,70 meter en is voorzien van een Mitsubishi SQ2 4 cil. dieselmotor van 32 pk. Wybe en zijn vriendin Marloes zijn via Marktplaats in contact gekomen met Henk Koelewijn. Al snel was de afspraak gemaakt om eens te komen kijken in Leiden. Niet dat ze de boot zouden kopen, maar puur om de boot eens van dichtbij te bekijken en zo wat meer te weten te komen over Bakdekkers. Eenmaal in Leiden, bekeken ze de boot, praatten over bootjes en dronken een paar biertjes. Waar een gemiddelde bezichtiging via Marktplaats misschien 20 minuten duurt, zaten ze uren later nog steeds met Henk in de jachthaven. Conclusie van deze dag was dat zij de Will-ick prachtig vonden, maar dat er teveel haken en ogen zaten aan het kopen van dit schip. Toch voelde het niet helemaal goed om de boot niet te kopen en ook Henk ze spraken af om de komende weken contact te houden.
Zoals bekend bij de Glorianen is Henk in sept. 2018 overleden. Henk had bij zijn familie aangegeven dat hij graag de boot aan hen wilde verkopen. In de tussentijd (niet wetende dat Henk op zo’n korte termijn zou overlijden) hadden ze de boot ook niet uit hun hoofd gekregen. Ze werden in 2018 gebeld door zijn dochter, na het overlijden van Henk, of ze nog interesse hadden in de koop van de boot. Na wat praktische zaken geregeld te hebben, hebben zij de Will-ick gekocht van de familie van Henk.
Een sprongetje in de tijd…
Na gewend te zijn geraakt aan de boot, hebben Marloes en Wijbe de Will-ick onder handen genomen. Hierbij is de romp voor een groot deel kaal gemaakt, is het houtwerk aangepakt en hebben ze alles opnieuw in de lak gezet. Aan de binnenzijde is waar nodig ook onderhoud gepleegd. Bij de tewaterlating van de opgeknapte boot, hebben zij hem hernoemd. Sindsdien heet de boot ‘Louie’. Ze maken regelmatig gebruik van de boot, en zorgen goed voor hun drijvende klassieker. Het is nu dus tijd om hun belofte aan Henk in te lossen en lid te worden van de Ode Glorie.
Een leuk detail is dat ze nog contact hebben met de familie van Henk en ze hebben nog met hen gevaren in de opgeknapte boot.
Op 17 juni 2022 heeft het bestuur besloten:
Het lidmaatschap toe te kennen aan Dhr. M Hoogeveen uit Hilversum met de ons bekende Bakdekkruiser met kofferdek en achterkajuit “Elisabeth Bas”. Het schip heeft de afmeting van 10,50 x 2,90 x 2,30 x 0,85 meter en is voorzien van een Volvo Penta 2040 4 cil. diesel van 40 pk. Rien en Loes hebben het schip weer in top conditie gebracht zoals lak- en schilderwerk zowel binnen als buiten en schilderwerk an het onderwaterschip.
Op 25-7-2022 heeft het bestuur besloten:
Het donateurschap met een Varend Erfgoed schip toe te kennen aan Dhr. K. Hofstra met het motorjacht “Seapearl” Het schip is gebouwd in 1957 dus helaas voor ons te jong voor het gewone lidmaatschap. Het schip is gebouwd bij Akerboom in Bergum en heeft de afmeting van 17,00 x 4,80 x 3,15 x 1,30 meter en is voorzien van 2 Man dieselmotoren uit 2010 van elk 125 pk.
Op 27 juli heeft het bestuur besloten:
Het lidmaatschap toe te kennen aan Dhr. V.A. Klomp uit Amsterdam met de open Kofferdekkruiser met bakdek “Luna” Het schip heeft de afmeting van 7,50 x 2,50 x 1,70 x 0,60 meter en is voorzien van een Mitsubishi S3L 3 cil. dieselmotor van 27 pk uit 2012. De bouwwerf is ons helaas onbekend. Vincent heeft het casco in 2020 aangekocht, leeg en volledig verroest. De buitenkant is gestraald en heeft een nieuw epoxy verfsysteem gekregen. De binnenkant is ook gestraald en is van 4 lagen epoxy primer voorzien. Bij de betimmering is alleen gebruik gemaakt van hardhout. Vincent heeft als beginnende restaurateur alles zelf gedaan met behulp van internet / You Tube zoals de houtbewerking het laswerk en het werk aan de motor. Een enkele keer heeft hij hulp ingeschakeld van een vriend met ervaring. Wij zijn trots op het door hem behaalde resultaat. Vincent en zijn partner willen graag andere eigenaren leren kennen om tevens interessante ervaringen te kunnen uitwisselen over onze oude schepen. Wij hopen van hen te horen als de verwachte gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden.
Op 11 augustus heeft het bestuur besloten:
Het lidmaatschap toe te kennen aan de heer J.W.B.H. Hanrath uit Amsterdam met de ons bekende Launche “Victorie” voorheen bij ons bekend als de Notarisboot van ons lid dhr. Bausch. Het schip heeft de afmeting van 7,80 x 1,95 x 0,70 x 0,50 meter en is voorzien van een Yanmar diesel TN series uit de eind negentiger jaren. De bouwwerf is ons helaas onbekend. Jan Willem wil graag de status Varend Monument® verkrijgen en de schouwprocedure is inmiddels opgestart.
Op 7-9-2022 heeft het bestuur besloten:
Het Kandidaat lidmaatschap toe te kennen aan Max Konijn met de salonboot ”Halve Maen’’ van Max Amsterdam Sailors. Het schip is ons al bekend omdat Jos Haarhuis er lid bij ons mee was. Het schip heeft de afmeting van 15,50 x 3,50 x 2,30 x 0,80 meter en wordt nu voorzien van een Bell Marine ultimate 20 kw elektromotor. De oude Kromhout motor heeft Max geschonken aan het Kromhout Museum in Amsterdam. Het schip is gebouwd bij Jean Stauf uit Köningswinter. Aan de buitenzijde is het schip al geheel klaar en nu is de binnenzijde aan de beurt. Max vind het belangrijk om als klassiek rondvaartschip in het register te worden bijgeschreven. Als in november 2022 de gehele restauratie is volbracht zal hij het Asp. Lidmaatschap omzetten in een gewoon lidmaatschap en rondvaarten gaan verzorgen in de Gemeente Amsterdam.
Op 7-9-2022 heeft het bestuur besloten:
Het Donateurschap met een Varend Erfgoed schip toe te kennen aan Max Konijn met de sloep ”Vastberaden” van Max Amsterdam Sailors. Deze sloep is gebouwd in de vijftiger jaren en is van aluminium geklonken. Omdat de sloep te jong is voor een lidmaatschap bij ons maar wel aan de criteria van het RVEN register voldoet word zij nu ook in het register ingeschreven. De sloep wordt door een Bellmarine Drivemaster ultimate 10 Kw elektromotor aangedreven en verzorgt rondvaarten in de Gemeente Amsterdam.
Wij wensen hen veel vaar- een leesplezier toe bij de Oude Glorie en hopen zijn schip bij een van de evenementen in het echt te kunnen bewonderen.
Piet Middendorp
Op 14-9-2022 heeft het bestuur besloten:
Het lidmaatschap toe te kennen aan de heer P. Theiler uit Dresden (D) met de ons bekende Bakdekkruiser met kofferdek ”Jacaranda” Het schip heeft de afmeting van 10,30 x 2,80 x 2,37 x 0,80 meter en is voorzien van een Volvo Penta MD29 dieselmotor groot 80 pk.
Hij schrijft: “Graag ben ik lid van deze vereniging, om dit mooie oude schip in een vereniging met liefhebbers en bezitters van klassieke schepen te laten registreren. Bovendien wissel ik graag gegevens uit met leden van deze vereniging. Ik moet echter toegeven dat mijn woonplaats niet in Nederland ligt en ik spreek ook geen Nederlands. Met activiteiten van de vereniging zal ik me dus slechts sporadisch kunnen bezig houden”.
Op 28-9-2022 heeft het bestuur besloten:
Het Aspirant lidmaatschap toe te kennen aan de heer M. Aaij uit Heilo met de ons bekende Bakdekkruiser met kofferdek “Narwal” Het schip heeft de afmeting van 8,60 x 2,50 x 2,10 x 0,70 meter en is nog niet voorzien van een motor. Mark heeft het schip dat was omgedoopt in Danio weer zijn oude naam Narwal terug gegeven. Het schip was bij aankoop deels ontmanteld wegens een restauratie die door de vorige eigenaar helaas niet kon worden voltooid. Mark wil graag het schip weer in haar volle glorie terug restaureren zodat het weer een waardig Varend Monument® kan zijn. Daar zal zeker lange tijd mee gemoeid zijn. Mark hecht er veel waarde aan om als eigenaar van een historisch vaartuig aangesloten te zijn bij een overkoepelende vereniging.
Op 28-9-2022 heeft het bestuur besloten:
Het donateurschap met een Varend Erfgoed schip toe te kennen aan de heer M. Konijn uit Amsterdam van Max Amsterdam Sailors met de sloep genaamd “Prince of New Amsterdam“. De sloep heeft een afmeting van 7,9 x 2,56 x 1,15 meter en is gebouwd door Lane Lifeboat & Davit Corp. Uit NewYork NY. Het schip wordt in 2023 geheel gerestaureerd en het interieur wordt vernieuwd. Er wordt een Bellmarine Drivemaster Ultimate 10 kw. elektramotor ingebouwd. Wanneer het schip klaar is wordt hij in gebruik genomen in de rondvaartbranche.