Wie kent, wie weet

In deze rubriek kunnen onze leden, maar ook belangstellenden buiten onze vereniging, vragen stellen om iets te weten te komen over een klassiek motorjacht. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van dat jacht of waar een jacht is gebleven, of dat nog bestaat, wie het nu in eigendom heeft etc.

Als u zin en tijd heeft, lees deze rubriek s.v.p. door en, als u misschien een antwoord weet, laat van u horen. De vragensteller zal u zeer dankbaar zijn.

Oproep gegevens onbekend schip

Beste mensen,

Heb reeds op diverse plaatsen (de twee scheepvaartmusea in R’dam en A’dam, het Watersportverbond en het Frieslandmuseum geïnformeerd of zij nadere informatie hebben (o.a. type, bouwjaar etc.) van bijgaande boot . Helaas vergeefs. Kreeg van de laatste een doorverwijzing naar jullie en hoop dat jullie kunnen helpen of wellicht ook weer een doorverwijzing hebben. 

Deze boot behoorde voor WO II toe die aan de vermaarde joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker die daarmee zijn belangrijke klanten van zijn buitenplaats Oostermeer in Ouderkerk aan de Amstel of van zijn galerie in de Gouden Bocht in Amsterdam naar kasteel Nyenrode aan de Vecht in Breukelen vervoerde. Bijna een derde van alle bij de oosterburen gerecupereerde roofkunst (4470 kunstwerken) was het aantal dat bij hem via koop door roof van eigenaar was gewisseld. Honderden werken zijn daarvan nog spoorloos.

U zou me enorm helpen met informatie t.b.v. de biografie die ik momenteel over hem schrijf. Uiteraard vindt bronvermelding plaats. 

Bvd

Pol Schevernels

M 06 53798740

Oproep informatie teakhouten kofferdekkruiser

Even voorstellen: mijn naam is Hans Draijer, woon in Rotterdam, ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een mooie oude houten boot, zie foto’s, boot is ongeveer 75 jaar oud, helemaal van teak, onderwaterschip ook.

Lijkt misschien polyester, maar is het niet. Onderwaterschip is van teak,  planken diagonaal, 2 keer 10 mm dik, alles koper geklonken.

De persoon waarvan ik de boot heb gekocht, is maar een paar maanden eigenaar geweest van de boot, heeft deze vermoedelijk van de verzekering overgenomen, ingewikkeld verhaal, maar waar het om gaat is dat hij de oude eigenaar nooit heeft ontmoet en heeft van hem ook geen gegevens, deze boot is ooit met heel veel liefde weer op geknapt, de opbouw is trouwens niet origineel, deze is er later op gezet, op de kielbalk in de bilge zijn voor en achter twee grote hijsogen te vinden, boot heeft dus ergens aan dek gestaan of gehangen en is open geweest. De opbouw is er later op gezet. Ik heb een klein messing plaatje gevonden met nog slecht leesbare tekst, vermoed dat dit de firma is geweest die de opbouw erop gezet heeft.

Wat ik kan ontcijferen: Constructed by M.LEVI The art flooring constructions

Ik ben een grote liefhebber van oude boten en scheepsmotoren, ik zou heel graag meer te weten willen komen over de boot, de hele geschiedenis.

Ik heb al een oproep geplaatst op verschillende Facebook sites, met weinig resultaat, de boot heeft wel als thuishaven Brielle achterop staan en als naam La Ronde,  navraag bij de havenmeester in Brielle heeft niets opgeleverd. Heb ook bericht gehad van iemand die vertelde dat hij de boot meer als een jaar terug bezichtigd had in Oostvoorne waar hij te koop lag, jammer genoeg verder niets meer van deze persoon gehoord. Ondertussen weet ik wel dat de boot vaak op het Brielse meer geweest is en waarschijnlijk altijd binnen overwinterd heeft in Oostvoorne bij Geijsman watersport, hier heb ik ook contact mee gehad, de eigenaar is bij hun bekend werd mij verteld, maar men wou hier jammer genoeg niet in bemiddelen om mij evt. in contact met hem te brengen.

Vandaar dat ik het nu graag via uw vereniging zou willen proberen, met het vriendelijke verzoek of u een mogelijkheid ziet dit bij uw leden voor te leggen. Het is eigenlijk een hele markante boot, vooral ook de motor,  die je denk ik niet zo snel vergeet als je hem eens gezien hebt.

Bij voorbaat mijn dank als u bereid bent mijn zoektocht te ondersteunen.

Mochten hier kosten aan verbonden zijn dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet, Hans Draijer

Mobiel:  06-24362792

Oproep informatie bakdeksalonkruiser ‘Sydsulver’

Onlangs heb ik een bakdeksalonkruisertje gekocht dat in 1930 gebouwd zou zijn. Overige informatie ontbreekt en ook bij het Fries Scheepvaartmuseum konmen mij niet verder helpen. De afmetingen zijn 7.2 m bij 1.85 m. De verbrandingsmotor die er ongetwijfeld in heeft gezeten is door de vorige eigenaar vervangen door een elektromotor en de achtertent is ook recent. Er werd mij verteld dat het bootje enige tijd bij een huisarts in Sneek in gebruik zou zijn geweest om patiënten bezoeken af te leggen, maar ik heb geen idee of dat klopt.

Wie weet meer over dit bootje?

Groet,

Joris Klompé

Oproep informatie bakdekkruiser “Froukje”

Mijn opa, Maarten Brittijn, destijds woonachtig in Warga had vroeger altijd een bakdekkruiser, waar we veel mee weg gingen. De boot was  genaamd de Froukje. Mijn opa is altijd lid geweest van de oude glorie.

Mijn opa en oma waren Maarten en Lena Brittijn. Ze hebben het schip gehad van +/- 1960 tot 1986. Froukje was de naam van de vrouw van de vorige eigenaar. Dat was een familie Dijkstra.
Aanvankelijk zat er een Morris motor ingebouwd, maar die is later vervangen door een Renault. Zoals gezegd is het schip rond 1986 in Warga verkocht. Het varen werd mijn opa en oma toen te zwaar.

De Boot is denk ik zo’n 30 jaar geleden verkocht en we hebben deze nooit weer gezien.
Mijn ouders zijn wezen kijken bij jullie evenement in de prinsentuin in Leeuwarden, maar helaas lag de Froukje er niet tussen.

Ik ben benieuwt of het schip nog bestaat en zou het graag nog eens bekijken en mijn zoon, ook “Maarten Brittijn” graag deze boot nog eens laten zien.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Hartelijke groet,

Marcel Brittijn

===

 
 
Oproep informatie salonboot “Agatha”
Ik ben op zoek naar informatie over het jacht van mijn grootvader. Dit jacht werd tijdens de 2e wereldoorlog door de Duitsers geconfiskeerd en is daarna nooit meer boven water gekomen. Hopelijk is het nooit onder water geweest. Graag zou ik vernemen  of er nog een tweede Agatha bestaat die enige overeenkomst heeft met de getoonde Agatha.
Bijgaande foto van onze Agatha heeft als tekst op de achterkant “1937, Vossenjacht, Piet Hein”.
De laatst bekende ligplaats was Spangensekade (Delftse Schie) Rotterdam.
Met vriendelijke groet,Leo Wolters
Kleidijk 67
3161EK Rhoon
l.wolters@rhocon.com
tel. 0655334806
 
 
 
Oproep informatie bakdeksalonkruiser “Pita Helena”

Wat hebben wij genoten van de mooie oude boten die afgemeerd
lagen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Naar aanleiding daarvan ben ik gaan zoeken naar een foto van de boot van
mijn Opa.
Mijn Opa was Sjoerd Oppenhuizen uit Sneek. De boot was vernoemd naar mijn
nicht en mijzelf. PITA HELENA. Op 1 foto staat mijn Opa achterop Oma in het
gras en mijn vader achterop. Zelf ben ik nu 74 en was 5 jaar toen ik mee
ging om de boot uit het schiphuis te halen. Mijn vraag is zou die boot nog
bestaan.

Petra H.L Dirks-ter Horst

 
 
Oproep Informatie “Westplas”, een open notaris bootje

De boot lag vroeger tot 1975 bij restaurent “Dragt” in Aalsmeer en was van de familie Dragt. Daarvoor onduidelijk en hoelang in het bezit bij familie Dragt ook onduidelijk. Daarna door mijn Opa Manus ten Herkel gekocht en op de loosdrechtse plassen gelegd bij zijn zomerhuis. Inmiddels is de boot door mijn vader in bezit en ligt nu in zowel loosdrecht bij de “Vereniging” als in amsterdam. Hij zei dat de boot gebouwd is in 1906.

Pieter ten Herkel

Valeriusstraat 35-1

1071 MC Amsterdam

The Netherlands

Email: pietertenherkel@gmail.com

Mob: + 31 (0) 6 55 805 822

 
 
Oproep Informatie Salonboot “De Witi”
Ik ben op zoek naar informatie over de ‘Witi’. De Witi, een salonboot (denk ik – ik heb er geen verstand van) was ooit eigendom van mijn opa, wijlen de heer van der Laken uit Leiden. Mijn opa heeft de boot in ieder geval in zijn bezit gehad van vóór de 2e Wereld Oorlog tot, naar schatting eind zestiger jaren. Ik herinner mij nog dat mijn opa vertelde dat hij de boot tijdens de 2e Wereld Oorlog heeft laten ‘onderduiken’ omdat hij niet wilde dat deze door de Duitsers gevorderd zou worden. De Witi (de naam is een samenvoegsel van de namen van zijn twee dochters Wil en Tini) is, in mijn herinnering plm. 10-12 meter lang. De salon was van hout en had veel glas rondom. Achter de salon kwam je in een soort van open achterkajuit met een rondzit. Het schip had geen achterdek. De achtersteven was zowel zijdelings als van boven naar beneden ‘afgerond’. Je kon vanuit het water dus niet via de achtersteven op het schip klauteren. De stuurhut was via de salon te bereiken en vanuit de stuurhut kon je in de machinekamer onder het voordek komen. Het voordek was slecht bereikbaar omdat het gebogen was en gangborden ontbraken. Het voordek had aan weerszijden twee luiken die open konden. Ik vond het schip hele mooie lijnen hebben. De motor moest met de hand aangeslingerd worden. Ik herinner me nog dat mijn opa een electrische starter wilde, maar dat dit technisch niet mogelijk was. De gehele motor zou dan vervangen moeten worden. Dat was veel werk omdat de motor niet naar boven (door het voordek heen) naar buiten kon worden getakeld. Dat moest via de stuurhut en zou, gezien het gewicht van de motor, nogal een klus zijn geworden. Ik heb als kleine jongen veel vakanties met mijn opa en oma op de Witi doorgebracht. Het schip lag in Leiden afgemeerd in de Zijlsingel/aan de Rijnkade (vlakbij de woning van mijn opa en oma (Oosterdwarsstraat). Tijdens onze vakanties gingen we dan meestal naar de Kagerplassen of de Woerdense Verlaat. Bij de Woerdense Verlaat meerde mijn opa altijd af in de buurt van een sluis (de sluiswachter was een kennis van hem) en daar bleven we dan vaak een paar weken liggen. Veel varen met de boot deed opa niet. Dit kwam vooral omdat hij door zijn leeftijd de kracht niet meer had om de motor aan te slingeren, maar ook omdat mijn oma steeds slechter ging zien, waardoor het aanmeren moeilijk werd. Ik denk vaak met plezier terug aan de vakanties met mijn opa en oma op de Witi. Ik heb er hele mooie herinneringen aan overgehouden. Mijn opa en ik gingen vaak vissen en zwemmen en we deden heel veel samen. Om die reden ben ik benieuwd wat er van de Witi is geworden. Ik zou het heel leuk vinden als het schip nog in de vaart is en of het eventueel te bezichtigen is.
Mijn opa heeft de boot kort voor de 2e Wereldoorlog gekocht van een scheepswerf in Langeraar (ZH). De boot heette toen ‘Betsie’ en was eigendom geweest van de Baron van Nijenrode. De Betsie lag afgemeerd bij het landgoed Nijenrode en werd door de ‘Baron’ gebruikt voor pleziervaarten over de Vecht. Mijn opa heeft de kapitein van de voormalige Betsie tijdens een rondvaart door Nederland in Utrecht ontmoet. Deze kapitein herkende de Witi/Betsie en bevestigde het verhaal van mijn tante. Op internet kan ik niets vinden over een Baron van Nijenrode en evenmin iets over een scheepswerf in Langeraa
Mijn opa heeft, in mijn herinnering, het schip eind jaren zestig verkocht, maar aan wie – dat weet ik niet. Ik wil u vragen of u dit verhaal bekend voorkomt en zo ja of u weet wie thans de eigenaar van de (voormalige) Witi is en of deze eventueel contact met mij zouden willen opnemen.
Ik dank u bij voorbaat voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten.
Rob Klink.
 
 
Oproep Informatie Motorjacht  ‘WATERRAT’

In het kader van het 100 jarig bestaan van het familiebedrijf Widenhorn (1919 – 2019) ben ik op zoek naar informatie over het motorjacht ‘Waterrat’.

Dit motorjacht is vermoedelijk naar ontwerp van Albert Widenhorn (oprichter Widenhorn, Rotterdam) rond 1913 door een werf in Dordrecht (of omgeving) gebouwd. Hij was destijds directeur en medeaandeelhouder van Widenhorn & Korn in Gent (België).

Op 21 juli 1914 is hij met zijn jacht vanuit Rotterdam via het Kanaal door Voorne naar Gent gevaren, mogelijk was dit na op levering van zijn motorjacht.

In september 1914 is hij, samen met zijn echtgenote Maria Widenhorn – Brandt, met zijn jacht vanuit Gent gevlucht naar Nederland. Gedurende de gehele tocht hebben zij op hun motorjacht geleefd.

Via Terneuzen (verblijf september – december 1914), Middelburg (verblijf december 1914 – mei 1915) en Puttershoek (verblijf mei 1915 – maart 1916) is de familie Widenhorn in maart 1916 in Rotterdam aangekomen. De ligplaats was de Kralingseplas, postadres bij Van der Weijden, Kortekade 189 te Rotterdam. Op 22 december 1917 werden zij ingeschreven in de burgerlijke stand van Rotterdam, op het adres Leuvehaven 193b  Zijn beroep was destijds ‘motormaker’.

In het Algemeen Handelsblad van 20 juni1920 plaatst Albert Widenhorn een advertentie, waarin hij met de onderstaande tekst zijn jacht te koop aanbiedt:

‘TE KOOP AANGEBODEN: Afmetingen 12 x 2.75M, 4-takt petroleum-benzine Motor, zeer luxueus ingericht, slaapgelegenheid ong. 4 personen, salon, keuken, onderwater WC, grotendeels teakhoutbetimmering, uitstekend vaartuig voor buitenwateren, ook zeer geschikt om in te wonen of Directieboot. Te Rotterdam te bezichtigen, na voorafgaand bericht. Adres: LEUVEHAVEN 193 (45926).’

Als gevolg hun vlucht naar Nederland in 1914, de verwoesting van het oude centrum van Middelburg (hierbij werd het Provinciaal Archief met daarin de stadsarchieven van Terneuzen en Middelburg vernietigd) en het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940, heeft de familie Widenhorn alle persoonlijke en zakelijke bezittingen uit de begin van ons bedrijf verloren.

Wij zijn onder meer op zoek naar informatie over ‘Waterrat’, zoals scheepswerf, bouwtekeningen, foto’s, opvolgende eigenaren, etc., alsmede informatie over de tocht van de familie Widenhorn in de Eerste Wereldoorlog.

Ik hoop dat uw organisatie en uw leden ons hierbij verder kunnen helpen. Bij voorbaat onze dank voor uw medewerking.

Bert Euser, bert@wiaeducational.nl, mobiel 06-54932752

 
 

Gezocht:

De Zeehond,

Ontwerp Ir Jan Loeff

Ontworpen en gebouwd voor de vliegenier  Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop

Eind twintiger, begin dertiger jaren.

In de jaren twintig of dertig ontwierp mijn vader, Ir Jan Loeff, voor de toen bekende vliegenier Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop (meeste bekend als Jan van der Hoop) een zeewaardig motorjachtje, de Zeehond. Hij was erg trots op dit ontwerp want hij had het er vaak over. Het was een bakdek motorkruiser met een open kuip om uit te sturen.

In de Oranjesluis met Jan van der Hoop op het voordek.

Oranjesluis met Joop ter Hop op het voordek

Op het lange voordek een stevige mast. Ergens kon de zeiler die mijn vader toch in essentie was, het niet laten.

In de jaren tachtig kwam ik de Zeehond tegen in Medemblik. Mijn vader was toen al gestorven dus ik kon hem niet vertellen dat de eigenaren er een mooie stuurhut opgebouwd hadden. Nu zoek ik contact met de huidige eigenaren om wat foto’s en tekeningen met hen te delen en het scheepje nog eens te zien. Via de heer Middendorp van Oude Glorie kreeg ik onderstaande foto van Sail Amsterdam uit 2005.

Tijdens Sail Amsterdam in 2005 aan de steiger van de BHM.

Afgemeerd schuin van voren

Graag zou ik dus contact komen met de eigenaren van de Zeehond.

Ik ben te bereiken op

0118 501369

of  jploeff@planet.nl

 
 

Vorig jaar kochten wij de bakdekker “Miss Lindy” (voorheen “Dolfijn” en lid van de Vereniging ) van de heer Dick Matthys in Diksmuide, België.
Haar huidige naam is “Auguste”, waarvoor we vorig jaar ook het lidmaatschap bij de Vereniging hebben aangevraagd.
Er waren te veel moderniseringen, reden waarvoor wij het lidmaatschap niet hebben kunnen bekomen.
Hierna zijn wij donateur van Oude Glorie geworden.
Wij weten dat onze boot in 1934 gebouwd werd op een Nederlandse werf, maar de naam van deze werf is onbekend.
De Albin motor is intussen vervangen door een Indenor Vetus van 62 pk.
Bijgevoegd vindt u enkele foto’s van vroeger en nu.
Van de heer Piet Middendorp vernamen wij dat onze boot lid was van uw Vereniging tussen 1991 en 2000.
Zij was toen eigendom van de heer Stam uit Zuid Scharwoude.
Graag zouden wij in contact komen met de heer Stam, teneinde eventueel meer informatie te bekomen over onze boot.
Wij zijn u hiervoor zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
Greet en Jon Ducheyne-Rotty
Contact :
Mobiel : 0032 475 76 64 32
 
 
 marijke romp

  Vaart de “Marijke van Westergo” nogDoor een toevalstreffer kwam ik op de site van uw vereniging terecht, wat ogenblikkelijk de vraag opriep of onze vroegere boot nog varende was of als oud ijzer in de hoogovens was verdwenen.

We hebben deze boot tot in de jaren 60 een tiental jaren gehad,( verkocht voor 1500 gulden) in de jaren 70 ben ik hem nog een keer in Fryslân  tegen gekomen. ( vanaf de wal).

Ik heb geen koop of verkoop plannen.

Een goede complete foto hebben we niet vandaar deze compositie foto uit het windows 98 tijdperk als bijlage.

Deze compositie foto is samengesteld uit eigen foto’s, de familie die natuurlijk op de voorgrond stond is weggepoetst.

model : salonbootje  ongeveer 7 meter lang  en smal max  2 meter.

onderschip : voor een rechte steven achter een vlakke achterkant opbouw van voor naar achter: een half overdekte stuurplaats aan bb en motorcompartiment met 2 ramen midden voor en aan elke zijkant 1 schuin raam.  daar achter een wand met een smal deurtje naar de “salon” die aan elke kant 4 ramen heeft . Bij het eerste raam zit zowel aan bb als sb een laag kastje en  een lange zitbank  bij de overige 3 ramen.

Middels een klapraam aan de achterkant kon je op het achterdekje komen.

 
 

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van de bakdekkruiser Irene en zijn we lid geworden van Oude Glorie.

Als enthousiast nieuw lid bezoek ik regelmatig de Mooie site van Oude Glorie. Omdat ik wat vragen heb wat de motor van de Irene betreft heb ik via de e-mail adressen op de site contact gehad met Fred van Ameijde en Jan van ’t Spijker. De Irene is gemotoriseerd met een BMC Commodore en ik zou graag in contact komen met leden die dezelfde, of in ieder geval ook een BMC motor in hun schip hebben.

Ik heb inmiddels via het fotoboek gezien dat er een aantal schepen ook aangedreven worden door een BMC motor. Het gaat om de schepen: Cachelot,d’ Oude man, Jantina, Old Timer, Pandora, Steven, en de Zephir.

Aangezien ik een paar vragen heb betreffende de BMC motor zou ik het op prijs stellen als de eigenaren van deze schepen contact met mij zouden willen opnemen.

Mijn e-mail adres is: alubouw@gmail.com

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet

Jan Korver

 
 
boot internationale

Gezocht wordt een voormalig directievaartuig genaamd Diana van de voormalige sleepdienst Internationalelater samengegaan met Smit. Het schip is gebouwd door Vuijk.Wie weet of het schip nog bestaat en waar het dan nu is.

Geïnteresseerd is Leen Vuijk leenvuijk@hotmail.com

 
 
 Orfa

Als lid van de LVBHB ben ik bekend met het gegeven dat mensen op zoek zijn naar het schip van hun opa. Mogelijk is dat ook bij jullie vereniging zo, alhoewel ik denk dat de schepen van de “Oude Glorie” beter gedocumenteerd zullen zijn.Toch ben ik er in geïnteresseerd of iemand weet of het schip van mijn grootvader nog door iemand bevaren wordt.Geschiedenis:Mijn grootvader heeft in de jaren ’20 een bedrijf gesticht op gebied van verlichting en metaalbewerking. In de 2e wereldoorlog heeft hij in zijn bedrijf in Amsterdam staal laten onderduiken, om te voorkomen dat dit door de bezetter zou worden gevorderd.In 1946 heeft hij van dit staal samen met zijn zoon een schip gebouwd dat “Orfa” werd gedoopt. Afkorting van: OrnamentenFabriek Visser. Voorzien van een T-ford bezinemotor.Hij heeft er mee gevaren, maar lag ook veel in de jachthaven van Heemstede.Aanvankelijk met een open kuip, zoals op de foto, maar later is er een kleine achterkajuit op gekomen.In 1963 is na zijn overlijden het schip verkocht.Ik ben de kleinzoon van de bouwer; Wibertus Visser uit Amsterdam. Ik was 13 toen mijn grootvader overleed, dus weet niet zoveel van het schip.

Ik begrijp dat er een grote tijdspanne zit tussen toen en nu, maar niet geschoten, altijd mis.

Het zou mooi zijn als het schip nog bestaat, maar begrijp ook dat mijn vraag is als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Han Visser

1.roijensingel 33

8011CT Zwolle

0610381547

 
 
 Aanzicht van opzij op de kant Aanzicht schuin van achteren afgemeerd 2

Geschiedenis Bakdekkruiser ”Calypso”Als evt. koper (en kersverse donateur van OG) ben ik nieuwsgierig naar de  (recente) geschiedenis van de bakdekkruiser ”Calypso” die in  Boornzwaag (Frl.) te koop ligt(De huidige eigenaar (dhr. Boersma uit St. Nicolaasga) heeft de boot 3  jaar in eigendom en gekocht in Hattem. Er is geen enkele  documentatie/geschiedenis bij de boot. Is er iemand die me meer kan vertellen of aanwijzingen kan geven voor een vervolg van mijn zoektocht?Bij voorbaat dank voor genomen moeite.Met vr. gr.Jan Keuning  Email: j.keuning@home.nlTweede Pauwenlandstraat 57413 ZB  Deventer0570 623571

Donateurnummer OG 1423

Juli2013

 Friso Bakdekkruiser met achterkajuit Friso salon voor
Informatie over de Friso, vroeger HakkepufOp een stuk grondhout achter een patrijspoort vond ik het volgende geschrevene: ‘Dit schip behoorde eerst ± 15 jaar toe aan een familie uit Ljouwert, daarna ± 20 jaar aan een familie uit Snits (Kuiper).Dan een paar jaar aan zoon Kuiper, dan enkele jaren aan een jong gezin, dan 1 jaar aan de familie Veenstra.In 1980 kochten Trees en Harrie Hoffmann dit scheepje. 18/2 ‘81’Helaas ken ik niemand van deze mensen. Misschien is er een lezer die mij verder kan helpen?Andere informatie over deze bakdekkruiser is ook welkom.Vriendelijke groet,Klaas Mulder (eigenaar Friso (voorheen Hakkepuf) en straks waarschijnlijk Sinnegens)
Kommisjewei 152
9218 PJ  OPEINDE
Telefoonnummer: 0512 – 372 864

Oproep informatie bakdeksalonkruiser ‘Sydsulver’

Onlangs heb ik een bakdeksalonkruisertje gekocht dat in 1930 gebouwd zou zijn. Overige informatie ontbreekt en ook bij het Fries Scheepvaartmuseum konmen mij niet verder helpen. De afmetingen zijn 7.2 m bij 1.85 m. De verbrandingsmotor die er ongetwijfeld in heeft gezeten is door de vorige eigenaar vervangen door een elektromotor en de achtertent is ook recent. Er werd mij verteld dat het bootje enige tijd bij een huisarts in Sneek in gebruik zou zijn geweest om patiënten bezoeken af te leggen, maar ik heb geen idee of dat klopt.

Wie weet meer over dit bootje?

Groet,

Joris Klompé

Oproep informatie bakdekkruiser “Froukje”

Mijn opa, Maarten Brittijn, destijds woonachtig in Warga had vroeger altijd een bakdekkruiser, waar we veel mee weg gingen. De boot was  genaamd de Froukje. Mijn opa is altijd lid geweest van de oude glorie.

Mijn opa en oma waren Maarten en Lena Brittijn. Ze hebben het schip gehad van +/- 1960 tot 1986. Froukje was de naam van de vrouw van de vorige eigenaar. Dat was een familie Dijkstra.
Aanvankelijk zat er een Morris motor ingebouwd, maar die is later vervangen door een Renault. Zoals gezegd is het schip rond 1986 in Warga verkocht. Het varen werd mijn opa en oma toen te zwaar.

De Boot is denk ik zo’n 30 jaar geleden verkocht en we hebben deze nooit weer gezien.
Mijn ouders zijn wezen kijken bij jullie evenement in de prinsentuin in Leeuwarden, maar helaas lag de Froukje er niet tussen.

Ik ben benieuwt of het schip nog bestaat en zou het graag nog eens bekijken en mijn zoon, ook “Maarten Brittijn” graag deze boot nog eens laten zien.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Hartelijke groet,

Marcel Brittijn

===

 
 
Oproep informatie salonboot “Agatha”
Ik ben op zoek naar informatie over het jacht van mijn grootvader. Dit jacht werd tijdens de 2e wereldoorlog door de Duitsers geconfiskeerd en is daarna nooit meer boven water gekomen. Hopelijk is het nooit onder water geweest. Graag zou ik vernemen  of er nog een tweede Agatha bestaat die enige overeenkomst heeft met de getoonde Agatha.
Bijgaande foto van onze Agatha heeft als tekst op de achterkant “1937, Vossenjacht, Piet Hein”.
De laatst bekende ligplaats was Spangensekade (Delftse Schie) Rotterdam.
Met vriendelijke groet,Leo Wolters
Kleidijk 67
3161EK Rhoon
l.wolters@rhocon.com
tel. 0655334806
 
 
 
Oproep informatie bakdeksalonkruiser “Pita Helena”

Wat hebben wij genoten van de mooie oude boten die afgemeerd
lagen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Naar aanleiding daarvan ben ik gaan zoeken naar een foto van de boot van
mijn Opa.
Mijn Opa was Sjoerd Oppenhuizen uit Sneek. De boot was vernoemd naar mijn
nicht en mijzelf. PITA HELENA. Op 1 foto staat mijn Opa achterop Oma in het
gras en mijn vader achterop. Zelf ben ik nu 74 en was 5 jaar toen ik mee
ging om de boot uit het schiphuis te halen. Mijn vraag is zou die boot nog
bestaan.

Petra H.L Dirks-ter Horst

 
 
Oproep Informatie “Westplas”, een open notaris bootje

De boot lag vroeger tot 1975 bij restaurent “Dragt” in Aalsmeer en was van de familie Dragt. Daarvoor onduidelijk en hoelang in het bezit bij familie Dragt ook onduidelijk. Daarna door mijn Opa Manus ten Herkel gekocht en op de loosdrechtse plassen gelegd bij zijn zomerhuis. Inmiddels is de boot door mijn vader in bezit en ligt nu in zowel loosdrecht bij de “Vereniging” als in amsterdam. Hij zei dat de boot gebouwd is in 1906.

Pieter ten Herkel

Valeriusstraat 35-1

1071 MC Amsterdam

The Netherlands

Email: pietertenherkel@gmail.com

Mob: + 31 (0) 6 55 805 822

 
 
Oproep Informatie Salonboot “De Witi”
Ik ben op zoek naar informatie over de ‘Witi’. De Witi, een salonboot (denk ik – ik heb er geen verstand van) was ooit eigendom van mijn opa, wijlen de heer van der Laken uit Leiden. Mijn opa heeft de boot in ieder geval in zijn bezit gehad van vóór de 2e Wereld Oorlog tot, naar schatting eind zestiger jaren. Ik herinner mij nog dat mijn opa vertelde dat hij de boot tijdens de 2e Wereld Oorlog heeft laten ‘onderduiken’ omdat hij niet wilde dat deze door de Duitsers gevorderd zou worden. De Witi (de naam is een samenvoegsel van de namen van zijn twee dochters Wil en Tini) is, in mijn herinnering plm. 10-12 meter lang. De salon was van hout en had veel glas rondom. Achter de salon kwam je in een soort van open achterkajuit met een rondzit. Het schip had geen achterdek. De achtersteven was zowel zijdelings als van boven naar beneden ‘afgerond’. Je kon vanuit het water dus niet via de achtersteven op het schip klauteren. De stuurhut was via de salon te bereiken en vanuit de stuurhut kon je in de machinekamer onder het voordek komen. Het voordek was slecht bereikbaar omdat het gebogen was en gangborden ontbraken. Het voordek had aan weerszijden twee luiken die open konden. Ik vond het schip hele mooie lijnen hebben. De motor moest met de hand aangeslingerd worden. Ik herinner me nog dat mijn opa een electrische starter wilde, maar dat dit technisch niet mogelijk was. De gehele motor zou dan vervangen moeten worden. Dat was veel werk omdat de motor niet naar boven (door het voordek heen) naar buiten kon worden getakeld. Dat moest via de stuurhut en zou, gezien het gewicht van de motor, nogal een klus zijn geworden. Ik heb als kleine jongen veel vakanties met mijn opa en oma op de Witi doorgebracht. Het schip lag in Leiden afgemeerd in de Zijlsingel/aan de Rijnkade (vlakbij de woning van mijn opa en oma (Oosterdwarsstraat). Tijdens onze vakanties gingen we dan meestal naar de Kagerplassen of de Woerdense Verlaat. Bij de Woerdense Verlaat meerde mijn opa altijd af in de buurt van een sluis (de sluiswachter was een kennis van hem) en daar bleven we dan vaak een paar weken liggen. Veel varen met de boot deed opa niet. Dit kwam vooral omdat hij door zijn leeftijd de kracht niet meer had om de motor aan te slingeren, maar ook omdat mijn oma steeds slechter ging zien, waardoor het aanmeren moeilijk werd. Ik denk vaak met plezier terug aan de vakanties met mijn opa en oma op de Witi. Ik heb er hele mooie herinneringen aan overgehouden. Mijn opa en ik gingen vaak vissen en zwemmen en we deden heel veel samen. Om die reden ben ik benieuwd wat er van de Witi is geworden. Ik zou het heel leuk vinden als het schip nog in de vaart is en of het eventueel te bezichtigen is.
Mijn opa heeft de boot kort voor de 2e Wereldoorlog gekocht van een scheepswerf in Langeraar (ZH). De boot heette toen ‘Betsie’ en was eigendom geweest van de Baron van Nijenrode. De Betsie lag afgemeerd bij het landgoed Nijenrode en werd door de ‘Baron’ gebruikt voor pleziervaarten over de Vecht. Mijn opa heeft de kapitein van de voormalige Betsie tijdens een rondvaart door Nederland in Utrecht ontmoet. Deze kapitein herkende de Witi/Betsie en bevestigde het verhaal van mijn tante. Op internet kan ik niets vinden over een Baron van Nijenrode en evenmin iets over een scheepswerf in Langeraa
Mijn opa heeft, in mijn herinnering, het schip eind jaren zestig verkocht, maar aan wie – dat weet ik niet. Ik wil u vragen of u dit verhaal bekend voorkomt en zo ja of u weet wie thans de eigenaar van de (voormalige) Witi is en of deze eventueel contact met mij zouden willen opnemen.
Ik dank u bij voorbaat voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten.
Rob Klink.
 
 
Oproep Informatie Motorjacht  ‘WATERRAT’

In het kader van het 100 jarig bestaan van het familiebedrijf Widenhorn (1919 – 2019) ben ik op zoek naar informatie over het motorjacht ‘Waterrat’.

Dit motorjacht is vermoedelijk naar ontwerp van Albert Widenhorn (oprichter Widenhorn, Rotterdam) rond 1913 door een werf in Dordrecht (of omgeving) gebouwd. Hij was destijds directeur en medeaandeelhouder van Widenhorn & Korn in Gent (België).

Op 21 juli 1914 is hij met zijn jacht vanuit Rotterdam via het Kanaal door Voorne naar Gent gevaren, mogelijk was dit na op levering van zijn motorjacht.

In september 1914 is hij, samen met zijn echtgenote Maria Widenhorn – Brandt, met zijn jacht vanuit Gent gevlucht naar Nederland. Gedurende de gehele tocht hebben zij op hun motorjacht geleefd.

Via Terneuzen (verblijf september – december 1914), Middelburg (verblijf december 1914 – mei 1915) en Puttershoek (verblijf mei 1915 – maart 1916) is de familie Widenhorn in maart 1916 in Rotterdam aangekomen. De ligplaats was de Kralingseplas, postadres bij Van der Weijden, Kortekade 189 te Rotterdam. Op 22 december 1917 werden zij ingeschreven in de burgerlijke stand van Rotterdam, op het adres Leuvehaven 193b  Zijn beroep was destijds ‘motormaker’.

In het Algemeen Handelsblad van 20 juni1920 plaatst Albert Widenhorn een advertentie, waarin hij met de onderstaande tekst zijn jacht te koop aanbiedt:

‘TE KOOP AANGEBODEN: Afmetingen 12 x 2.75M, 4-takt petroleum-benzine Motor, zeer luxueus ingericht, slaapgelegenheid ong. 4 personen, salon, keuken, onderwater WC, grotendeels teakhoutbetimmering, uitstekend vaartuig voor buitenwateren, ook zeer geschikt om in te wonen of Directieboot. Te Rotterdam te bezichtigen, na voorafgaand bericht. Adres: LEUVEHAVEN 193 (45926).’

Als gevolg hun vlucht naar Nederland in 1914, de verwoesting van het oude centrum van Middelburg (hierbij werd het Provinciaal Archief met daarin de stadsarchieven van Terneuzen en Middelburg vernietigd) en het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940, heeft de familie Widenhorn alle persoonlijke en zakelijke bezittingen uit de begin van ons bedrijf verloren.

Wij zijn onder meer op zoek naar informatie over ‘Waterrat’, zoals scheepswerf, bouwtekeningen, foto’s, opvolgende eigenaren, etc., alsmede informatie over de tocht van de familie Widenhorn in de Eerste Wereldoorlog.

Ik hoop dat uw organisatie en uw leden ons hierbij verder kunnen helpen. Bij voorbaat onze dank voor uw medewerking.

Bert Euser, bert@wiaeducational.nl, mobiel 06-54932752

 
 

Gezocht:

De Zeehond,

Ontwerp Ir Jan Loeff

Ontworpen en gebouwd voor de vliegenier  Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop

Eind twintiger, begin dertiger jaren.

In de jaren twintig of dertig ontwierp mijn vader, Ir Jan Loeff, voor de toen bekende vliegenier Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop (meeste bekend als Jan van der Hoop) een zeewaardig motorjachtje, de Zeehond. Hij was erg trots op dit ontwerp want hij had het er vaak over. Het was een bakdek motorkruiser met een open kuip om uit te sturen.

In de Oranjesluis met Jan van der Hoop op het voordek.

Oranjesluis met Joop ter Hop op het voordek

Op het lange voordek een stevige mast. Ergens kon de zeiler die mijn vader toch in essentie was, het niet laten.

In de jaren tachtig kwam ik de Zeehond tegen in Medemblik. Mijn vader was toen al gestorven dus ik kon hem niet vertellen dat de eigenaren er een mooie stuurhut opgebouwd hadden. Nu zoek ik contact met de huidige eigenaren om wat foto’s en tekeningen met hen te delen en het scheepje nog eens te zien. Via de heer Middendorp van Oude Glorie kreeg ik onderstaande foto van Sail Amsterdam uit 2005.

Tijdens Sail Amsterdam in 2005 aan de steiger van de BHM.

Afgemeerd schuin van voren

Graag zou ik dus contact komen met de eigenaren van de Zeehond.

Ik ben te bereiken op

0118 501369

of  jploeff@planet.nl

 
 

Vorig jaar kochten wij de bakdekker “Miss Lindy” (voorheen “Dolfijn” en lid van de Vereniging ) van de heer Dick Matthys in Diksmuide, België.
Haar huidige naam is “Auguste”, waarvoor we vorig jaar ook het lidmaatschap bij de Vereniging hebben aangevraagd.
Er waren te veel moderniseringen, reden waarvoor wij het lidmaatschap niet hebben kunnen bekomen.
Hierna zijn wij donateur van Oude Glorie geworden.
Wij weten dat onze boot in 1934 gebouwd werd op een Nederlandse werf, maar de naam van deze werf is onbekend.
De Albin motor is intussen vervangen door een Indenor Vetus van 62 pk.
Bijgevoegd vindt u enkele foto’s van vroeger en nu.
Van de heer Piet Middendorp vernamen wij dat onze boot lid was van uw Vereniging tussen 1991 en 2000.
Zij was toen eigendom van de heer Stam uit Zuid Scharwoude.
Graag zouden wij in contact komen met de heer Stam, teneinde eventueel meer informatie te bekomen over onze boot.
Wij zijn u hiervoor zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
Greet en Jon Ducheyne-Rotty
Contact :
Mobiel : 0032 475 76 64 32
 
 
 marijke romp

  Vaart de “Marijke van Westergo” nogDoor een toevalstreffer kwam ik op de site van uw vereniging terecht, wat ogenblikkelijk de vraag opriep of onze vroegere boot nog varende was of als oud ijzer in de hoogovens was verdwenen.

We hebben deze boot tot in de jaren 60 een tiental jaren gehad,( verkocht voor 1500 gulden) in de jaren 70 ben ik hem nog een keer in Fryslân  tegen gekomen. ( vanaf de wal).

Ik heb geen koop of verkoop plannen.

Een goede complete foto hebben we niet vandaar deze compositie foto uit het windows 98 tijdperk als bijlage.

Deze compositie foto is samengesteld uit eigen foto’s, de familie die natuurlijk op de voorgrond stond is weggepoetst.

model : salonbootje  ongeveer 7 meter lang  en smal max  2 meter.

onderschip : voor een rechte steven achter een vlakke achterkant opbouw van voor naar achter: een half overdekte stuurplaats aan bb en motorcompartiment met 2 ramen midden voor en aan elke zijkant 1 schuin raam.  daar achter een wand met een smal deurtje naar de “salon” die aan elke kant 4 ramen heeft . Bij het eerste raam zit zowel aan bb als sb een laag kastje en  een lange zitbank  bij de overige 3 ramen.

Middels een klapraam aan de achterkant kon je op het achterdekje komen.

 
 

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van de bakdekkruiser Irene en zijn we lid geworden van Oude Glorie.

Als enthousiast nieuw lid bezoek ik regelmatig de Mooie site van Oude Glorie. Omdat ik wat vragen heb wat de motor van de Irene betreft heb ik via de e-mail adressen op de site contact gehad met Fred van Ameijde en Jan van ’t Spijker. De Irene is gemotoriseerd met een BMC Commodore en ik zou graag in contact komen met leden die dezelfde, of in ieder geval ook een BMC motor in hun schip hebben.

Ik heb inmiddels via het fotoboek gezien dat er een aantal schepen ook aangedreven worden door een BMC motor. Het gaat om de schepen: Cachelot,d’ Oude man, Jantina, Old Timer, Pandora, Steven, en de Zephir.

Aangezien ik een paar vragen heb betreffende de BMC motor zou ik het op prijs stellen als de eigenaren van deze schepen contact met mij zouden willen opnemen.

Mijn e-mail adres is: alubouw@gmail.com

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet

Jan Korver

 
 
boot internationale

Gezocht wordt een voormalig directievaartuig genaamd Diana van de voormalige sleepdienst Internationalelater samengegaan met Smit. Het schip is gebouwd door Vuijk.Wie weet of het schip nog bestaat en waar het dan nu is.

Geïnteresseerd is Leen Vuijk leenvuijk@hotmail.com

 
 
 Orfa

Als lid van de LVBHB ben ik bekend met het gegeven dat mensen op zoek zijn naar het schip van hun opa. Mogelijk is dat ook bij jullie vereniging zo, alhoewel ik denk dat de schepen van de “Oude Glorie” beter gedocumenteerd zullen zijn.Toch ben ik er in geïnteresseerd of iemand weet of het schip van mijn grootvader nog door iemand bevaren wordt.Geschiedenis:Mijn grootvader heeft in de jaren ’20 een bedrijf gesticht op gebied van verlichting en metaalbewerking. In de 2e wereldoorlog heeft hij in zijn bedrijf in Amsterdam staal laten onderduiken, om te voorkomen dat dit door de bezetter zou worden gevorderd.In 1946 heeft hij van dit staal samen met zijn zoon een schip gebouwd dat “Orfa” werd gedoopt. Afkorting van: OrnamentenFabriek Visser. Voorzien van een T-ford bezinemotor.Hij heeft er mee gevaren, maar lag ook veel in de jachthaven van Heemstede.Aanvankelijk met een open kuip, zoals op de foto, maar later is er een kleine achterkajuit op gekomen.In 1963 is na zijn overlijden het schip verkocht.Ik ben de kleinzoon van de bouwer; Wibertus Visser uit Amsterdam. Ik was 13 toen mijn grootvader overleed, dus weet niet zoveel van het schip.

Ik begrijp dat er een grote tijdspanne zit tussen toen en nu, maar niet geschoten, altijd mis.

Het zou mooi zijn als het schip nog bestaat, maar begrijp ook dat mijn vraag is als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Han Visser

1.roijensingel 33

8011CT Zwolle

0610381547

 
 
 Aanzicht van opzij op de kant Aanzicht schuin van achteren afgemeerd 2

Geschiedenis Bakdekkruiser ”Calypso”Als evt. koper (en kersverse donateur van OG) ben ik nieuwsgierig naar de  (recente) geschiedenis van de bakdekkruiser ”Calypso” die in  Boornzwaag (Frl.) te koop ligt(De huidige eigenaar (dhr. Boersma uit St. Nicolaasga) heeft de boot 3  jaar in eigendom en gekocht in Hattem. Er is geen enkele  documentatie/geschiedenis bij de boot. Is er iemand die me meer kan vertellen of aanwijzingen kan geven voor een vervolg van mijn zoektocht?Bij voorbaat dank voor genomen moeite.Met vr. gr.Jan Keuning  Email: j.keuning@home.nlTweede Pauwenlandstraat 57413 ZB  Deventer0570 623571

Donateurnummer OG 1423

Juli2013

 Friso Bakdekkruiser met achterkajuit Friso salon voor
Informatie over de Friso, vroeger HakkepufOp een stuk grondhout achter een patrijspoort vond ik het volgende geschrevene: ‘Dit schip behoorde eerst ± 15 jaar toe aan een familie uit Ljouwert, daarna ± 20 jaar aan een familie uit Snits (Kuiper).Dan een paar jaar aan zoon Kuiper, dan enkele jaren aan een jong gezin, dan 1 jaar aan de familie Veenstra.In 1980 kochten Trees en Harrie Hoffmann dit scheepje. 18/2 ‘81’Helaas ken ik niemand van deze mensen. Misschien is er een lezer die mij verder kan helpen?Andere informatie over deze bakdekkruiser is ook welkom.Vriendelijke groet,Klaas Mulder (eigenaar Friso (voorheen Hakkepuf) en straks waarschijnlijk Sinnegens)
Kommisjewei 152
9218 PJ  OPEINDE
Telefoonnummer: 0512 – 372 864
Oproep informatie bakdeksalonkruiser ‘Sydsulver’

Onlangs heb ik een bakdeksalonkruisertje gekocht dat in 1930 gebouwd zou zijn. Overige informatie ontbreekt en ook bij het Fries Scheepvaartmuseum konmen mij niet verder helpen. De afmetingen zijn 7.2 m bij 1.85 m. De verbrandingsmotor die er ongetwijfeld in heeft gezeten is door de vorige eigenaar vervangen door een elektromotor en de achtertent is ook recent. Er werd mij verteld dat het bootje enige tijd bij een huisarts in Sneek in gebruik zou zijn geweest om patiënten bezoeken af te leggen, maar ik heb geen idee of dat klopt.

Wie weet meer over dit bootje?

Groet,

Joris Klompé

Oproep informatie bakdekkruiser “Froukje”

Mijn opa, Maarten Brittijn, destijds woonachtig in Warga had vroeger altijd een bakdekkruiser, waar we veel mee weg gingen. De boot was  genaamd de Froukje. Mijn opa is altijd lid geweest van de oude glorie.

Mijn opa en oma waren Maarten en Lena Brittijn. Ze hebben het schip gehad van +/- 1960 tot 1986. Froukje was de naam van de vrouw van de vorige eigenaar. Dat was een familie Dijkstra.
Aanvankelijk zat er een Morris motor ingebouwd, maar die is later vervangen door een Renault. Zoals gezegd is het schip rond 1986 in Warga verkocht. Het varen werd mijn opa en oma toen te zwaar.

De Boot is denk ik zo’n 30 jaar geleden verkocht en we hebben deze nooit weer gezien.
Mijn ouders zijn wezen kijken bij jullie evenement in de prinsentuin in Leeuwarden, maar helaas lag de Froukje er niet tussen.

Ik ben benieuwt of het schip nog bestaat en zou het graag nog eens bekijken en mijn zoon, ook “Maarten Brittijn” graag deze boot nog eens laten zien.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Hartelijke groet,

Marcel Brittijn

===

 
 
Oproep informatie salonboot “Agatha”
Ik ben op zoek naar informatie over het jacht van mijn grootvader. Dit jacht werd tijdens de 2e wereldoorlog door de Duitsers geconfiskeerd en is daarna nooit meer boven water gekomen. Hopelijk is het nooit onder water geweest. Graag zou ik vernemen  of er nog een tweede Agatha bestaat die enige overeenkomst heeft met de getoonde Agatha.
Bijgaande foto van onze Agatha heeft als tekst op de achterkant “1937, Vossenjacht, Piet Hein”.
De laatst bekende ligplaats was Spangensekade (Delftse Schie) Rotterdam.
Met vriendelijke groet,Leo Wolters
Kleidijk 67
3161EK Rhoon
l.wolters@rhocon.com
tel. 0655334806
 
 
 
Oproep informatie bakdeksalonkruiser “Pita Helena”

Wat hebben wij genoten van de mooie oude boten die afgemeerd
lagen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Naar aanleiding daarvan ben ik gaan zoeken naar een foto van de boot van
mijn Opa.
Mijn Opa was Sjoerd Oppenhuizen uit Sneek. De boot was vernoemd naar mijn
nicht en mijzelf. PITA HELENA. Op 1 foto staat mijn Opa achterop Oma in het
gras en mijn vader achterop. Zelf ben ik nu 74 en was 5 jaar toen ik mee
ging om de boot uit het schiphuis te halen. Mijn vraag is zou die boot nog
bestaan.

Petra H.L Dirks-ter Horst

 
 
Oproep Informatie “Westplas”, een open notaris bootje

De boot lag vroeger tot 1975 bij restaurent “Dragt” in Aalsmeer en was van de familie Dragt. Daarvoor onduidelijk en hoelang in het bezit bij familie Dragt ook onduidelijk. Daarna door mijn Opa Manus ten Herkel gekocht en op de loosdrechtse plassen gelegd bij zijn zomerhuis. Inmiddels is de boot door mijn vader in bezit en ligt nu in zowel loosdrecht bij de “Vereniging” als in amsterdam. Hij zei dat de boot gebouwd is in 1906.

Pieter ten Herkel

Valeriusstraat 35-1

1071 MC Amsterdam

The Netherlands

Email: pietertenherkel@gmail.com

Mob: + 31 (0) 6 55 805 822

 
 
Oproep Informatie Salonboot “De Witi”
Ik ben op zoek naar informatie over de ‘Witi’. De Witi, een salonboot (denk ik – ik heb er geen verstand van) was ooit eigendom van mijn opa, wijlen de heer van der Laken uit Leiden. Mijn opa heeft de boot in ieder geval in zijn bezit gehad van vóór de 2e Wereld Oorlog tot, naar schatting eind zestiger jaren. Ik herinner mij nog dat mijn opa vertelde dat hij de boot tijdens de 2e Wereld Oorlog heeft laten ‘onderduiken’ omdat hij niet wilde dat deze door de Duitsers gevorderd zou worden. De Witi (de naam is een samenvoegsel van de namen van zijn twee dochters Wil en Tini) is, in mijn herinnering plm. 10-12 meter lang. De salon was van hout en had veel glas rondom. Achter de salon kwam je in een soort van open achterkajuit met een rondzit. Het schip had geen achterdek. De achtersteven was zowel zijdelings als van boven naar beneden ‘afgerond’. Je kon vanuit het water dus niet via de achtersteven op het schip klauteren. De stuurhut was via de salon te bereiken en vanuit de stuurhut kon je in de machinekamer onder het voordek komen. Het voordek was slecht bereikbaar omdat het gebogen was en gangborden ontbraken. Het voordek had aan weerszijden twee luiken die open konden. Ik vond het schip hele mooie lijnen hebben. De motor moest met de hand aangeslingerd worden. Ik herinner me nog dat mijn opa een electrische starter wilde, maar dat dit technisch niet mogelijk was. De gehele motor zou dan vervangen moeten worden. Dat was veel werk omdat de motor niet naar boven (door het voordek heen) naar buiten kon worden getakeld. Dat moest via de stuurhut en zou, gezien het gewicht van de motor, nogal een klus zijn geworden. Ik heb als kleine jongen veel vakanties met mijn opa en oma op de Witi doorgebracht. Het schip lag in Leiden afgemeerd in de Zijlsingel/aan de Rijnkade (vlakbij de woning van mijn opa en oma (Oosterdwarsstraat). Tijdens onze vakanties gingen we dan meestal naar de Kagerplassen of de Woerdense Verlaat. Bij de Woerdense Verlaat meerde mijn opa altijd af in de buurt van een sluis (de sluiswachter was een kennis van hem) en daar bleven we dan vaak een paar weken liggen. Veel varen met de boot deed opa niet. Dit kwam vooral omdat hij door zijn leeftijd de kracht niet meer had om de motor aan te slingeren, maar ook omdat mijn oma steeds slechter ging zien, waardoor het aanmeren moeilijk werd. Ik denk vaak met plezier terug aan de vakanties met mijn opa en oma op de Witi. Ik heb er hele mooie herinneringen aan overgehouden. Mijn opa en ik gingen vaak vissen en zwemmen en we deden heel veel samen. Om die reden ben ik benieuwd wat er van de Witi is geworden. Ik zou het heel leuk vinden als het schip nog in de vaart is en of het eventueel te bezichtigen is.
Mijn opa heeft de boot kort voor de 2e Wereldoorlog gekocht van een scheepswerf in Langeraar (ZH). De boot heette toen ‘Betsie’ en was eigendom geweest van de Baron van Nijenrode. De Betsie lag afgemeerd bij het landgoed Nijenrode en werd door de ‘Baron’ gebruikt voor pleziervaarten over de Vecht. Mijn opa heeft de kapitein van de voormalige Betsie tijdens een rondvaart door Nederland in Utrecht ontmoet. Deze kapitein herkende de Witi/Betsie en bevestigde het verhaal van mijn tante. Op internet kan ik niets vinden over een Baron van Nijenrode en evenmin iets over een scheepswerf in Langeraa
Mijn opa heeft, in mijn herinnering, het schip eind jaren zestig verkocht, maar aan wie – dat weet ik niet. Ik wil u vragen of u dit verhaal bekend voorkomt en zo ja of u weet wie thans de eigenaar van de (voormalige) Witi is en of deze eventueel contact met mij zouden willen opnemen.
Ik dank u bij voorbaat voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten.
Rob Klink.
 
 
Oproep Informatie Motorjacht  ‘WATERRAT’

In het kader van het 100 jarig bestaan van het familiebedrijf Widenhorn (1919 – 2019) ben ik op zoek naar informatie over het motorjacht ‘Waterrat’.

Dit motorjacht is vermoedelijk naar ontwerp van Albert Widenhorn (oprichter Widenhorn, Rotterdam) rond 1913 door een werf in Dordrecht (of omgeving) gebouwd. Hij was destijds directeur en medeaandeelhouder van Widenhorn & Korn in Gent (België).

Op 21 juli 1914 is hij met zijn jacht vanuit Rotterdam via het Kanaal door Voorne naar Gent gevaren, mogelijk was dit na op levering van zijn motorjacht.

In september 1914 is hij, samen met zijn echtgenote Maria Widenhorn – Brandt, met zijn jacht vanuit Gent gevlucht naar Nederland. Gedurende de gehele tocht hebben zij op hun motorjacht geleefd.

Via Terneuzen (verblijf september – december 1914), Middelburg (verblijf december 1914 – mei 1915) en Puttershoek (verblijf mei 1915 – maart 1916) is de familie Widenhorn in maart 1916 in Rotterdam aangekomen. De ligplaats was de Kralingseplas, postadres bij Van der Weijden, Kortekade 189 te Rotterdam. Op 22 december 1917 werden zij ingeschreven in de burgerlijke stand van Rotterdam, op het adres Leuvehaven 193b  Zijn beroep was destijds ‘motormaker’.

In het Algemeen Handelsblad van 20 juni1920 plaatst Albert Widenhorn een advertentie, waarin hij met de onderstaande tekst zijn jacht te koop aanbiedt:

‘TE KOOP AANGEBODEN: Afmetingen 12 x 2.75M, 4-takt petroleum-benzine Motor, zeer luxueus ingericht, slaapgelegenheid ong. 4 personen, salon, keuken, onderwater WC, grotendeels teakhoutbetimmering, uitstekend vaartuig voor buitenwateren, ook zeer geschikt om in te wonen of Directieboot. Te Rotterdam te bezichtigen, na voorafgaand bericht. Adres: LEUVEHAVEN 193 (45926).’

Als gevolg hun vlucht naar Nederland in 1914, de verwoesting van het oude centrum van Middelburg (hierbij werd het Provinciaal Archief met daarin de stadsarchieven van Terneuzen en Middelburg vernietigd) en het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940, heeft de familie Widenhorn alle persoonlijke en zakelijke bezittingen uit de begin van ons bedrijf verloren.

Wij zijn onder meer op zoek naar informatie over ‘Waterrat’, zoals scheepswerf, bouwtekeningen, foto’s, opvolgende eigenaren, etc., alsmede informatie over de tocht van de familie Widenhorn in de Eerste Wereldoorlog.

Ik hoop dat uw organisatie en uw leden ons hierbij verder kunnen helpen. Bij voorbaat onze dank voor uw medewerking.

Bert Euser, bert@wiaeducational.nl, mobiel 06-54932752

 
 

Gezocht:

De Zeehond,

Ontwerp Ir Jan Loeff

Ontworpen en gebouwd voor de vliegenier  Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop

Eind twintiger, begin dertiger jaren.

In de jaren twintig of dertig ontwierp mijn vader, Ir Jan Loeff, voor de toen bekende vliegenier Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop (meeste bekend als Jan van der Hoop) een zeewaardig motorjachtje, de Zeehond. Hij was erg trots op dit ontwerp want hij had het er vaak over. Het was een bakdek motorkruiser met een open kuip om uit te sturen.

In de Oranjesluis met Jan van der Hoop op het voordek.

Oranjesluis met Joop ter Hop op het voordek

Op het lange voordek een stevige mast. Ergens kon de zeiler die mijn vader toch in essentie was, het niet laten.

In de jaren tachtig kwam ik de Zeehond tegen in Medemblik. Mijn vader was toen al gestorven dus ik kon hem niet vertellen dat de eigenaren er een mooie stuurhut opgebouwd hadden. Nu zoek ik contact met de huidige eigenaren om wat foto’s en tekeningen met hen te delen en het scheepje nog eens te zien. Via de heer Middendorp van Oude Glorie kreeg ik onderstaande foto van Sail Amsterdam uit 2005.

Tijdens Sail Amsterdam in 2005 aan de steiger van de BHM.

Afgemeerd schuin van voren

Graag zou ik dus contact komen met de eigenaren van de Zeehond.

Ik ben te bereiken op

0118 501369

of  jploeff@planet.nl

 
 

Vorig jaar kochten wij de bakdekker “Miss Lindy” (voorheen “Dolfijn” en lid van de Vereniging ) van de heer Dick Matthys in Diksmuide, België.
Haar huidige naam is “Auguste”, waarvoor we vorig jaar ook het lidmaatschap bij de Vereniging hebben aangevraagd.
Er waren te veel moderniseringen, reden waarvoor wij het lidmaatschap niet hebben kunnen bekomen.
Hierna zijn wij donateur van Oude Glorie geworden.
Wij weten dat onze boot in 1934 gebouwd werd op een Nederlandse werf, maar de naam van deze werf is onbekend.
De Albin motor is intussen vervangen door een Indenor Vetus van 62 pk.
Bijgevoegd vindt u enkele foto’s van vroeger en nu.
Van de heer Piet Middendorp vernamen wij dat onze boot lid was van uw Vereniging tussen 1991 en 2000.
Zij was toen eigendom van de heer Stam uit Zuid Scharwoude.
Graag zouden wij in contact komen met de heer Stam, teneinde eventueel meer informatie te bekomen over onze boot.
Wij zijn u hiervoor zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
Greet en Jon Ducheyne-Rotty
Contact :
Mobiel : 0032 475 76 64 32
 
 
 marijke romp

  Vaart de “Marijke van Westergo” nogDoor een toevalstreffer kwam ik op de site van uw vereniging terecht, wat ogenblikkelijk de vraag opriep of onze vroegere boot nog varende was of als oud ijzer in de hoogovens was verdwenen.

We hebben deze boot tot in de jaren 60 een tiental jaren gehad,( verkocht voor 1500 gulden) in de jaren 70 ben ik hem nog een keer in Fryslân  tegen gekomen. ( vanaf de wal).

Ik heb geen koop of verkoop plannen.

Een goede complete foto hebben we niet vandaar deze compositie foto uit het windows 98 tijdperk als bijlage.

Deze compositie foto is samengesteld uit eigen foto’s, de familie die natuurlijk op de voorgrond stond is weggepoetst.

model : salonbootje  ongeveer 7 meter lang  en smal max  2 meter.

onderschip : voor een rechte steven achter een vlakke achterkant opbouw van voor naar achter: een half overdekte stuurplaats aan bb en motorcompartiment met 2 ramen midden voor en aan elke zijkant 1 schuin raam.  daar achter een wand met een smal deurtje naar de “salon” die aan elke kant 4 ramen heeft . Bij het eerste raam zit zowel aan bb als sb een laag kastje en  een lange zitbank  bij de overige 3 ramen.

Middels een klapraam aan de achterkant kon je op het achterdekje komen.

 
 

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van de bakdekkruiser Irene en zijn we lid geworden van Oude Glorie.

Als enthousiast nieuw lid bezoek ik regelmatig de Mooie site van Oude Glorie. Omdat ik wat vragen heb wat de motor van de Irene betreft heb ik via de e-mail adressen op de site contact gehad met Fred van Ameijde en Jan van ’t Spijker. De Irene is gemotoriseerd met een BMC Commodore en ik zou graag in contact komen met leden die dezelfde, of in ieder geval ook een BMC motor in hun schip hebben.

Ik heb inmiddels via het fotoboek gezien dat er een aantal schepen ook aangedreven worden door een BMC motor. Het gaat om de schepen: Cachelot,d’ Oude man, Jantina, Old Timer, Pandora, Steven, en de Zephir.

Aangezien ik een paar vragen heb betreffende de BMC motor zou ik het op prijs stellen als de eigenaren van deze schepen contact met mij zouden willen opnemen.

Mijn e-mail adres is: alubouw@gmail.com

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet

Jan Korver

 
 
boot internationale

Gezocht wordt een voormalig directievaartuig genaamd Diana van de voormalige sleepdienst Internationalelater samengegaan met Smit. Het schip is gebouwd door Vuijk.Wie weet of het schip nog bestaat en waar het dan nu is.

Geïnteresseerd is Leen Vuijk leenvuijk@hotmail.com

 
 
 Orfa

Als lid van de LVBHB ben ik bekend met het gegeven dat mensen op zoek zijn naar het schip van hun opa. Mogelijk is dat ook bij jullie vereniging zo, alhoewel ik denk dat de schepen van de “Oude Glorie” beter gedocumenteerd zullen zijn.Toch ben ik er in geïnteresseerd of iemand weet of het schip van mijn grootvader nog door iemand bevaren wordt.Geschiedenis:Mijn grootvader heeft in de jaren ’20 een bedrijf gesticht op gebied van verlichting en metaalbewerking. In de 2e wereldoorlog heeft hij in zijn bedrijf in Amsterdam staal laten onderduiken, om te voorkomen dat dit door de bezetter zou worden gevorderd.In 1946 heeft hij van dit staal samen met zijn zoon een schip gebouwd dat “Orfa” werd gedoopt. Afkorting van: OrnamentenFabriek Visser. Voorzien van een T-ford bezinemotor.Hij heeft er mee gevaren, maar lag ook veel in de jachthaven van Heemstede.Aanvankelijk met een open kuip, zoals op de foto, maar later is er een kleine achterkajuit op gekomen.In 1963 is na zijn overlijden het schip verkocht.Ik ben de kleinzoon van de bouwer; Wibertus Visser uit Amsterdam. Ik was 13 toen mijn grootvader overleed, dus weet niet zoveel van het schip.

Ik begrijp dat er een grote tijdspanne zit tussen toen en nu, maar niet geschoten, altijd mis.

Het zou mooi zijn als het schip nog bestaat, maar begrijp ook dat mijn vraag is als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Han Visser

1.roijensingel 33

8011CT Zwolle

0610381547

 
 
 Aanzicht van opzij op de kant Aanzicht schuin van achteren afgemeerd 2

Geschiedenis Bakdekkruiser ”Calypso”Als evt. koper (en kersverse donateur van OG) ben ik nieuwsgierig naar de  (recente) geschiedenis van de bakdekkruiser ”Calypso” die in  Boornzwaag (Frl.) te koop ligt(De huidige eigenaar (dhr. Boersma uit St. Nicolaasga) heeft de boot 3  jaar in eigendom en gekocht in Hattem. Er is geen enkele  documentatie/geschiedenis bij de boot. Is er iemand die me meer kan vertellen of aanwijzingen kan geven voor een vervolg van mijn zoektocht?Bij voorbaat dank voor genomen moeite.Met vr. gr.Jan Keuning  Email: j.keuning@home.nlTweede Pauwenlandstraat 57413 ZB  Deventer0570 623571

Donateurnummer OG 1423

Juli2013

 Friso Bakdekkruiser met achterkajuit Friso salon voor
Informatie over de Friso, vroeger HakkepufOp een stuk grondhout achter een patrijspoort vond ik het volgende geschrevene: ‘Dit schip behoorde eerst ± 15 jaar toe aan een familie uit Ljouwert, daarna ± 20 jaar aan een familie uit Snits (Kuiper).Dan een paar jaar aan zoon Kuiper, dan enkele jaren aan een jong gezin, dan 1 jaar aan de familie Veenstra.In 1980 kochten Trees en Harrie Hoffmann dit scheepje. 18/2 ‘81’Helaas ken ik niemand van deze mensen. Misschien is er een lezer die mij verder kan helpen?Andere informatie over deze bakdekkruiser is ook welkom.Vriendelijke groet,Klaas Mulder (eigenaar Friso (voorheen Hakkepuf) en straks waarschijnlijk Sinnegens)
Kommisjewei 152
9218 PJ  OPEINDE
Telefoonnummer: 0512 – 372 864
Wie kent, wie weetIn deze rubriek kunnen onze leden, maar ook belangstellenden buiten onze vereniging, vragen stellen om iets te weten te komen over een klassiek motorjacht. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van dat jacht of waar een jacht is gebleven, of dat nog bestaat, wie het nu in eigendom heeft etc.Als u zin en tijd heeft, lees deze rubriek s.v.p. door en, als u misschien een antwoord weet, laat van u horen. De vragensteller zal u zeer dankbaar zijn.
Oproep informatie bakdeksalonkruiser ‘Sydsulver’

Onlangs heb ik een bakdeksalonkruisertje gekocht dat in 1930 gebouwd zou zijn. Overige informatie ontbreekt en ook bij het Fries Scheepvaartmuseum konmen mij niet verder helpen. De afmetingen zijn 7.2 m bij 1.85 m. De verbrandingsmotor die er ongetwijfeld in heeft gezeten is door de vorige eigenaar vervangen door een elektromotor en de achtertent is ook recent. Er werd mij verteld dat het bootje enige tijd bij een huisarts in Sneek in gebruik zou zijn geweest om patiënten bezoeken af te leggen, maar ik heb geen idee of dat klopt.

Wie weet meer over dit bootje?

Groet,

Joris Klompé

Oproep informatie bakdekkruiser “Froukje”

Mijn opa, Maarten Brittijn, destijds woonachtig in Warga had vroeger altijd een bakdekkruiser, waar we veel mee weg gingen. De boot was  genaamd de Froukje. Mijn opa is altijd lid geweest van de oude glorie.

Mijn opa en oma waren Maarten en Lena Brittijn. Ze hebben het schip gehad van +/- 1960 tot 1986. Froukje was de naam van de vrouw van de vorige eigenaar. Dat was een familie Dijkstra.
Aanvankelijk zat er een Morris motor ingebouwd, maar die is later vervangen door een Renault. Zoals gezegd is het schip rond 1986 in Warga verkocht. Het varen werd mijn opa en oma toen te zwaar.

De Boot is denk ik zo’n 30 jaar geleden verkocht en we hebben deze nooit weer gezien.
Mijn ouders zijn wezen kijken bij jullie evenement in de prinsentuin in Leeuwarden, maar helaas lag de Froukje er niet tussen.

Ik ben benieuwt of het schip nog bestaat en zou het graag nog eens bekijken en mijn zoon, ook “Maarten Brittijn” graag deze boot nog eens laten zien.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Hartelijke groet,

Marcel Brittijn

===

 
 
Oproep informatie salonboot “Agatha”
Ik ben op zoek naar informatie over het jacht van mijn grootvader. Dit jacht werd tijdens de 2e wereldoorlog door de Duitsers geconfiskeerd en is daarna nooit meer boven water gekomen. Hopelijk is het nooit onder water geweest. Graag zou ik vernemen  of er nog een tweede Agatha bestaat die enige overeenkomst heeft met de getoonde Agatha.
Bijgaande foto van onze Agatha heeft als tekst op de achterkant “1937, Vossenjacht, Piet Hein”.
De laatst bekende ligplaats was Spangensekade (Delftse Schie) Rotterdam.
Met vriendelijke groet,Leo Wolters
Kleidijk 67
3161EK Rhoon
l.wolters@rhocon.com
tel. 0655334806
 
 
 
Oproep informatie bakdeksalonkruiser “Pita Helena”

Wat hebben wij genoten van de mooie oude boten die afgemeerd
lagen in de Prinsentuin in Leeuwarden.
Naar aanleiding daarvan ben ik gaan zoeken naar een foto van de boot van
mijn Opa.
Mijn Opa was Sjoerd Oppenhuizen uit Sneek. De boot was vernoemd naar mijn
nicht en mijzelf. PITA HELENA. Op 1 foto staat mijn Opa achterop Oma in het
gras en mijn vader achterop. Zelf ben ik nu 74 en was 5 jaar toen ik mee
ging om de boot uit het schiphuis te halen. Mijn vraag is zou die boot nog
bestaan.

Petra H.L Dirks-ter Horst

 
 
Oproep Informatie “Westplas”, een open notaris bootje

De boot lag vroeger tot 1975 bij restaurent “Dragt” in Aalsmeer en was van de familie Dragt. Daarvoor onduidelijk en hoelang in het bezit bij familie Dragt ook onduidelijk. Daarna door mijn Opa Manus ten Herkel gekocht en op de loosdrechtse plassen gelegd bij zijn zomerhuis. Inmiddels is de boot door mijn vader in bezit en ligt nu in zowel loosdrecht bij de “Vereniging” als in amsterdam. Hij zei dat de boot gebouwd is in 1906.

Pieter ten Herkel

Valeriusstraat 35-1

1071 MC Amsterdam

The Netherlands

Email: pietertenherkel@gmail.com

Mob: + 31 (0) 6 55 805 822

 
 
Oproep Informatie Salonboot “De Witi”
Ik ben op zoek naar informatie over de ‘Witi’. De Witi, een salonboot (denk ik – ik heb er geen verstand van) was ooit eigendom van mijn opa, wijlen de heer van der Laken uit Leiden. Mijn opa heeft de boot in ieder geval in zijn bezit gehad van vóór de 2e Wereld Oorlog tot, naar schatting eind zestiger jaren. Ik herinner mij nog dat mijn opa vertelde dat hij de boot tijdens de 2e Wereld Oorlog heeft laten ‘onderduiken’ omdat hij niet wilde dat deze door de Duitsers gevorderd zou worden. De Witi (de naam is een samenvoegsel van de namen van zijn twee dochters Wil en Tini) is, in mijn herinnering plm. 10-12 meter lang. De salon was van hout en had veel glas rondom. Achter de salon kwam je in een soort van open achterkajuit met een rondzit. Het schip had geen achterdek. De achtersteven was zowel zijdelings als van boven naar beneden ‘afgerond’. Je kon vanuit het water dus niet via de achtersteven op het schip klauteren. De stuurhut was via de salon te bereiken en vanuit de stuurhut kon je in de machinekamer onder het voordek komen. Het voordek was slecht bereikbaar omdat het gebogen was en gangborden ontbraken. Het voordek had aan weerszijden twee luiken die open konden. Ik vond het schip hele mooie lijnen hebben. De motor moest met de hand aangeslingerd worden. Ik herinner me nog dat mijn opa een electrische starter wilde, maar dat dit technisch niet mogelijk was. De gehele motor zou dan vervangen moeten worden. Dat was veel werk omdat de motor niet naar boven (door het voordek heen) naar buiten kon worden getakeld. Dat moest via de stuurhut en zou, gezien het gewicht van de motor, nogal een klus zijn geworden. Ik heb als kleine jongen veel vakanties met mijn opa en oma op de Witi doorgebracht. Het schip lag in Leiden afgemeerd in de Zijlsingel/aan de Rijnkade (vlakbij de woning van mijn opa en oma (Oosterdwarsstraat). Tijdens onze vakanties gingen we dan meestal naar de Kagerplassen of de Woerdense Verlaat. Bij de Woerdense Verlaat meerde mijn opa altijd af in de buurt van een sluis (de sluiswachter was een kennis van hem) en daar bleven we dan vaak een paar weken liggen. Veel varen met de boot deed opa niet. Dit kwam vooral omdat hij door zijn leeftijd de kracht niet meer had om de motor aan te slingeren, maar ook omdat mijn oma steeds slechter ging zien, waardoor het aanmeren moeilijk werd. Ik denk vaak met plezier terug aan de vakanties met mijn opa en oma op de Witi. Ik heb er hele mooie herinneringen aan overgehouden. Mijn opa en ik gingen vaak vissen en zwemmen en we deden heel veel samen. Om die reden ben ik benieuwd wat er van de Witi is geworden. Ik zou het heel leuk vinden als het schip nog in de vaart is en of het eventueel te bezichtigen is.
Mijn opa heeft de boot kort voor de 2e Wereldoorlog gekocht van een scheepswerf in Langeraar (ZH). De boot heette toen ‘Betsie’ en was eigendom geweest van de Baron van Nijenrode. De Betsie lag afgemeerd bij het landgoed Nijenrode en werd door de ‘Baron’ gebruikt voor pleziervaarten over de Vecht. Mijn opa heeft de kapitein van de voormalige Betsie tijdens een rondvaart door Nederland in Utrecht ontmoet. Deze kapitein herkende de Witi/Betsie en bevestigde het verhaal van mijn tante. Op internet kan ik niets vinden over een Baron van Nijenrode en evenmin iets over een scheepswerf in Langeraa
Mijn opa heeft, in mijn herinnering, het schip eind jaren zestig verkocht, maar aan wie – dat weet ik niet. Ik wil u vragen of u dit verhaal bekend voorkomt en zo ja of u weet wie thans de eigenaar van de (voormalige) Witi is en of deze eventueel contact met mij zouden willen opnemen.
Ik dank u bij voorbaat voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten.
Rob Klink.
 
 
Oproep Informatie Motorjacht  ‘WATERRAT’

In het kader van het 100 jarig bestaan van het familiebedrijf Widenhorn (1919 – 2019) ben ik op zoek naar informatie over het motorjacht ‘Waterrat’.

Dit motorjacht is vermoedelijk naar ontwerp van Albert Widenhorn (oprichter Widenhorn, Rotterdam) rond 1913 door een werf in Dordrecht (of omgeving) gebouwd. Hij was destijds directeur en medeaandeelhouder van Widenhorn & Korn in Gent (België).

Op 21 juli 1914 is hij met zijn jacht vanuit Rotterdam via het Kanaal door Voorne naar Gent gevaren, mogelijk was dit na op levering van zijn motorjacht.

In september 1914 is hij, samen met zijn echtgenote Maria Widenhorn – Brandt, met zijn jacht vanuit Gent gevlucht naar Nederland. Gedurende de gehele tocht hebben zij op hun motorjacht geleefd.

Via Terneuzen (verblijf september – december 1914), Middelburg (verblijf december 1914 – mei 1915) en Puttershoek (verblijf mei 1915 – maart 1916) is de familie Widenhorn in maart 1916 in Rotterdam aangekomen. De ligplaats was de Kralingseplas, postadres bij Van der Weijden, Kortekade 189 te Rotterdam. Op 22 december 1917 werden zij ingeschreven in de burgerlijke stand van Rotterdam, op het adres Leuvehaven 193b  Zijn beroep was destijds ‘motormaker’.

In het Algemeen Handelsblad van 20 juni1920 plaatst Albert Widenhorn een advertentie, waarin hij met de onderstaande tekst zijn jacht te koop aanbiedt:

‘TE KOOP AANGEBODEN: Afmetingen 12 x 2.75M, 4-takt petroleum-benzine Motor, zeer luxueus ingericht, slaapgelegenheid ong. 4 personen, salon, keuken, onderwater WC, grotendeels teakhoutbetimmering, uitstekend vaartuig voor buitenwateren, ook zeer geschikt om in te wonen of Directieboot. Te Rotterdam te bezichtigen, na voorafgaand bericht. Adres: LEUVEHAVEN 193 (45926).’

Als gevolg hun vlucht naar Nederland in 1914, de verwoesting van het oude centrum van Middelburg (hierbij werd het Provinciaal Archief met daarin de stadsarchieven van Terneuzen en Middelburg vernietigd) en het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940, heeft de familie Widenhorn alle persoonlijke en zakelijke bezittingen uit de begin van ons bedrijf verloren.

Wij zijn onder meer op zoek naar informatie over ‘Waterrat’, zoals scheepswerf, bouwtekeningen, foto’s, opvolgende eigenaren, etc., alsmede informatie over de tocht van de familie Widenhorn in de Eerste Wereldoorlog.

Ik hoop dat uw organisatie en uw leden ons hierbij verder kunnen helpen. Bij voorbaat onze dank voor uw medewerking.

Bert Euser, bert@wiaeducational.nl, mobiel 06-54932752

 
 

Gezocht:

De Zeehond,

Ontwerp Ir Jan Loeff

Ontworpen en gebouwd voor de vliegenier  Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop

Eind twintiger, begin dertiger jaren.

In de jaren twintig of dertig ontwierp mijn vader, Ir Jan Loeff, voor de toen bekende vliegenier Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop (meeste bekend als Jan van der Hoop) een zeewaardig motorjachtje, de Zeehond. Hij was erg trots op dit ontwerp want hij had het er vaak over. Het was een bakdek motorkruiser met een open kuip om uit te sturen.

In de Oranjesluis met Jan van der Hoop op het voordek.

Oranjesluis met Joop ter Hop op het voordek

Op het lange voordek een stevige mast. Ergens kon de zeiler die mijn vader toch in essentie was, het niet laten.

In de jaren tachtig kwam ik de Zeehond tegen in Medemblik. Mijn vader was toen al gestorven dus ik kon hem niet vertellen dat de eigenaren er een mooie stuurhut opgebouwd hadden. Nu zoek ik contact met de huidige eigenaren om wat foto’s en tekeningen met hen te delen en het scheepje nog eens te zien. Via de heer Middendorp van Oude Glorie kreeg ik onderstaande foto van Sail Amsterdam uit 2005.

Tijdens Sail Amsterdam in 2005 aan de steiger van de BHM.

Afgemeerd schuin van voren

Graag zou ik dus contact komen met de eigenaren van de Zeehond.

Ik ben te bereiken op

0118 501369

of  jploeff@planet.nl

 
 

Vorig jaar kochten wij de bakdekker “Miss Lindy” (voorheen “Dolfijn” en lid van de Vereniging ) van de heer Dick Matthys in Diksmuide, België.
Haar huidige naam is “Auguste”, waarvoor we vorig jaar ook het lidmaatschap bij de Vereniging hebben aangevraagd.
Er waren te veel moderniseringen, reden waarvoor wij het lidmaatschap niet hebben kunnen bekomen.
Hierna zijn wij donateur van Oude Glorie geworden.
Wij weten dat onze boot in 1934 gebouwd werd op een Nederlandse werf, maar de naam van deze werf is onbekend.
De Albin motor is intussen vervangen door een Indenor Vetus van 62 pk.
Bijgevoegd vindt u enkele foto’s van vroeger en nu.
Van de heer Piet Middendorp vernamen wij dat onze boot lid was van uw Vereniging tussen 1991 en 2000.
Zij was toen eigendom van de heer Stam uit Zuid Scharwoude.
Graag zouden wij in contact komen met de heer Stam, teneinde eventueel meer informatie te bekomen over onze boot.
Wij zijn u hiervoor zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
Greet en Jon Ducheyne-Rotty
Contact :
Mobiel : 0032 475 76 64 32
 
 
 marijke romp

  Vaart de “Marijke van Westergo” nogDoor een toevalstreffer kwam ik op de site van uw vereniging terecht, wat ogenblikkelijk de vraag opriep of onze vroegere boot nog varende was of als oud ijzer in de hoogovens was verdwenen.

We hebben deze boot tot in de jaren 60 een tiental jaren gehad,( verkocht voor 1500 gulden) in de jaren 70 ben ik hem nog een keer in Fryslân  tegen gekomen. ( vanaf de wal).

Ik heb geen koop of verkoop plannen.

Een goede complete foto hebben we niet vandaar deze compositie foto uit het windows 98 tijdperk als bijlage.

Deze compositie foto is samengesteld uit eigen foto’s, de familie die natuurlijk op de voorgrond stond is weggepoetst.

model : salonbootje  ongeveer 7 meter lang  en smal max  2 meter.

onderschip : voor een rechte steven achter een vlakke achterkant opbouw van voor naar achter: een half overdekte stuurplaats aan bb en motorcompartiment met 2 ramen midden voor en aan elke zijkant 1 schuin raam.  daar achter een wand met een smal deurtje naar de “salon” die aan elke kant 4 ramen heeft . Bij het eerste raam zit zowel aan bb als sb een laag kastje en  een lange zitbank  bij de overige 3 ramen.

Middels een klapraam aan de achterkant kon je op het achterdekje komen.

 
 

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van de bakdekkruiser Irene en zijn we lid geworden van Oude Glorie.

Als enthousiast nieuw lid bezoek ik regelmatig de Mooie site van Oude Glorie. Omdat ik wat vragen heb wat de motor van de Irene betreft heb ik via de e-mail adressen op de site contact gehad met Fred van Ameijde en Jan van ’t Spijker. De Irene is gemotoriseerd met een BMC Commodore en ik zou graag in contact komen met leden die dezelfde, of in ieder geval ook een BMC motor in hun schip hebben.

Ik heb inmiddels via het fotoboek gezien dat er een aantal schepen ook aangedreven worden door een BMC motor. Het gaat om de schepen: Cachelot,d’ Oude man, Jantina, Old Timer, Pandora, Steven, en de Zephir.

Aangezien ik een paar vragen heb betreffende de BMC motor zou ik het op prijs stellen als de eigenaren van deze schepen contact met mij zouden willen opnemen.

Mijn e-mail adres is: alubouw@gmail.com

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet

Jan Korver

 
 
boot internationale

Gezocht wordt een voormalig directievaartuig genaamd Diana van de voormalige sleepdienst Internationalelater samengegaan met Smit. Het schip is gebouwd door Vuijk.Wie weet of het schip nog bestaat en waar het dan nu is.

Geïnteresseerd is Leen Vuijk leenvuijk@hotmail.com

 
 
 Orfa

Als lid van de LVBHB ben ik bekend met het gegeven dat mensen op zoek zijn naar het schip van hun opa. Mogelijk is dat ook bij jullie vereniging zo, alhoewel ik denk dat de schepen van de “Oude Glorie” beter gedocumenteerd zullen zijn.Toch ben ik er in geïnteresseerd of iemand weet of het schip van mijn grootvader nog door iemand bevaren wordt.Geschiedenis:Mijn grootvader heeft in de jaren ’20 een bedrijf gesticht op gebied van verlichting en metaalbewerking. In de 2e wereldoorlog heeft hij in zijn bedrijf in Amsterdam staal laten onderduiken, om te voorkomen dat dit door de bezetter zou worden gevorderd.In 1946 heeft hij van dit staal samen met zijn zoon een schip gebouwd dat “Orfa” werd gedoopt. Afkorting van: OrnamentenFabriek Visser. Voorzien van een T-ford bezinemotor.Hij heeft er mee gevaren, maar lag ook veel in de jachthaven van Heemstede.Aanvankelijk met een open kuip, zoals op de foto, maar later is er een kleine achterkajuit op gekomen.In 1963 is na zijn overlijden het schip verkocht.Ik ben de kleinzoon van de bouwer; Wibertus Visser uit Amsterdam. Ik was 13 toen mijn grootvader overleed, dus weet niet zoveel van het schip.

Ik begrijp dat er een grote tijdspanne zit tussen toen en nu, maar niet geschoten, altijd mis.

Het zou mooi zijn als het schip nog bestaat, maar begrijp ook dat mijn vraag is als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Han Visser

1.roijensingel 33

8011CT Zwolle

0610381547

 
 
 Aanzicht van opzij op de kant Aanzicht schuin van achteren afgemeerd 2

Geschiedenis Bakdekkruiser ”Calypso”Als evt. koper (en kersverse donateur van OG) ben ik nieuwsgierig naar de  (recente) geschiedenis van de bakdekkruiser ”Calypso” die in  Boornzwaag (Frl.) te koop ligt(De huidige eigenaar (dhr. Boersma uit St. Nicolaasga) heeft de boot 3  jaar in eigendom en gekocht in Hattem. Er is geen enkele  documentatie/geschiedenis bij de boot. Is er iemand die me meer kan vertellen of aanwijzingen kan geven voor een vervolg van mijn zoektocht?Bij voorbaat dank voor genomen moeite.Met vr. gr.Jan Keuning  Email: j.keuning@home.nlTweede Pauwenlandstraat 57413 ZB  Deventer0570 623571

Donateurnummer OG 1423

Juli2013

 Friso Bakdekkruiser met achterkajuit Friso salon voor
Informatie over de Friso, vroeger HakkepufOp een stuk grondhout achter een patrijspoort vond ik het volgende geschrevene: ‘Dit schip behoorde eerst ± 15 jaar toe aan een familie uit Ljouwert, daarna ± 20 jaar aan een familie uit Snits (Kuiper).Dan een paar jaar aan zoon Kuiper, dan enkele jaren aan een jong gezin, dan 1 jaar aan de familie Veenstra.In 1980 kochten Trees en Harrie Hoffmann dit scheepje. 18/2 ‘81’Helaas ken ik niemand van deze mensen. Misschien is er een lezer die mij verder kan helpen?Andere informatie over deze bakdekkruiser is ook welkom.Vriendelijke groet,Klaas Mulder (eigenaar Friso (voorheen Hakkepuf) en straks waarschijnlijk Sinnegens)
Kommisjewei 152
9218 PJ  OPEINDE
Telefoonnummer: 0512 – 372 864

Beste mensen,

 

Heb reeds op diverse plaatsen (de twee scheepvaartmusea in R’dam en A’dam, het Watersportverbond en het Frieslandmuseum geïnformeerd of zij nadere informatie hebben (o.a. type, bouwjaar etc.) van bijgaande boot . Helaas vergeefs. Kreeg van de laatste een doorverwijzing naar jullie en hoop dat jullie kunnen helpen of wellicht ook weer een doorverwijzing hebben. 

 

Deze boot behoorde voor WO II toe die aan de vermaarde joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker die daarmee zijn belangrijke klanten van zijn buitenplaats Oostermeer in Ouderkerk aan de Amstel of van zijn galerie in de Gouden Bocht in Amsterdam naar kasteel Nyenrode aan de Vecht in Breukelen vervoerde. Bijna een derde van alle bij de oosterburen gerecupereerde roofkunst (4470 kunstwerken) was het aantal dat bij hem via koop door roof van eigenaar was gewisseld. Honderden werken zijn daarvan nog spoorloos.

 

U zou me enorm helpen met informatie t.b.v. de biografie die ik momenteel over hem schrijf. Uiteraard vindt bronvermelding plaats. 

Bvd

Pol Schevernels

M 06 53798740