Wie kent,wie weet

Wie kent, wie weetIn deze rubriek kunnen onze leden, maar ook belangstellenden buiten onze vereniging, vragen stellen om iets te weten te komen over een klassiek motorjacht. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van dat jacht of waar een jacht is gebleven, of dat nog bestaat, wie het nu in eigendom heeft etc.Als u zin en tijd heeft, lees deze rubriek s.v.p. door en, als u misschien een antwoord weet, laat van u horen. De vragensteller zal u zeer dankbaar zijn.

 

 

 

 

Gezocht:

De Zeehond,

Ontwerp Ir Jan Loeff

Ontworpen en gebouwd voor de vliegenier  Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop

Eind twintiger, begin dertiger jaren.

In de jaren twintig of dertig ontwierp mijn vader, Ir Jan Loeff, voor de toen bekende vliegenier Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop (meeste bekend als Jan van der Hoop) een zeewaardig motorjachtje, de Zeehond. Hij was erg trots op dit ontwerp want hij had het er vaak over. Het was een bakdek motorkruiser met een open kuip om uit te sturen.

In de Oranjesluis met Jan van der Hoop op het voordek.

Oranjesluis met Joop ter Hop op het voordek

 

Op het lange voordek een stevige mast. Ergens kon de zeiler die mijn vader toch in essentie was, het niet laten.

In de jaren tachtig kwam ik de Zeehond tegen in Medemblik. Mijn vader was toen al gestorven dus ik kon hem niet vertellen dat de eigenaren er een mooie stuurhut opgebouwd hadden. Nu zoek ik contact met de huidige eigenaren om wat foto’s en tekeningen met hen te delen en het scheepje nog eens te zien. Via de heer Middendorp van Oude Glorie kreeg ik onderstaande foto van Sail Amsterdam uit 2005.

Tijdens Sail Amsterdam in 2005 aan de steiger van de BHM.

Afgemeerd schuin van voren

Graag zou ik dus contact komen met de eigenaren van de Zeehond.

Ik ben te bereiken op

0118 501369

of  jploeff@planet.nl

 

 

 

Vorig jaar kochten wij de bakdekker “Miss Lindy” (voorheen “Dolfijn” en lid van de Vereniging ) van de heer Dick Matthys in Diksmuide, België.
Haar huidige naam is “Auguste”, waarvoor we vorig jaar ook het lidmaatschap bij de Vereniging hebben aangevraagd.
Er waren te veel moderniseringen, reden waarvoor wij het lidmaatschap niet hebben kunnen bekomen.
Hierna zijn wij donateur van Oude Glorie geworden.
Wij weten dat onze boot in 1934 gebouwd werd op een Nederlandse werf, maar de naam van deze werf is onbekend.
De Albin motor is intussen vervangen door een Indenor Vetus van 62 pk.
Bijgevoegd vindt u enkele foto’s van vroeger en nu.
Van de heer Piet Middendorp vernamen wij dat onze boot lid was van uw Vereniging tussen 1991 en 2000.
Zij was toen eigendom van de heer Stam uit Zuid Scharwoude.
Graag zouden wij in contact komen met de heer Stam, teneinde eventueel meer informatie te bekomen over onze boot.
Wij zijn u hiervoor zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
Greet en Jon Ducheyne-Rotty
Contact :
Mobiel : 0032 475 76 64 32

 

 

 

 

 marijke romp
  Vaart de “Marijke van Westergo” nogDoor een toevalstreffer kwam ik op de site van uw vereniging terecht, wat ogenblikkelijk de vraag opriep of onze vroegere boot nog varende was of als oud ijzer in de hoogovens was verdwenen.

We hebben deze boot tot in de jaren 60 een tiental jaren gehad,( verkocht voor 1500 gulden) in de jaren 70 ben ik hem nog een keer in Fryslân  tegen gekomen. ( vanaf de wal).

Ik heb geen koop of verkoop plannen.

Een goede complete foto hebben we niet vandaar deze compositie foto uit het windows 98 tijdperk als bijlage.

Deze compositie foto is samengesteld uit eigen foto’s, de familie die natuurlijk op de voorgrond stond is weggepoetst.

 

model : salonbootje  ongeveer 7 meter lang  en smal max  2 meter.

onderschip : voor een rechte steven achter een vlakke achterkant opbouw van voor naar achter: een half overdekte stuurplaats aan bb en motorcompartiment met 2 ramen midden voor en aan elke zijkant 1 schuin raam.  daar achter een wand met een smal deurtje naar de “salon” die aan elke kant 4 ramen heeft . Bij het eerste raam zit zowel aan bb als sb een laag kastje en  een lange zitbank  bij de overige 3 ramen.

Middels een klapraam aan de achterkant kon je op het achterdekje komen.

 

 

 

 

 

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van de bakdekkruiser Irene en zijn we lid geworden van Oude Glorie.

Als enthousiast nieuw lid bezoek ik regelmatig de Mooie site van Oude Glorie. Omdat ik wat vragen heb wat de motor van de Irene betreft heb ik via de e-mail adressen op de site contact gehad met Fred van Ameijde en Jan van ’t Spijker. De Irene is gemotoriseerd met een BMC Commodore en ik zou graag in contact komen met leden die dezelfde, of in ieder geval ook een BMC motor in hun schip hebben.

Ik heb inmiddels via het fotoboek gezien dat er een aantal schepen ook aangedreven worden door een BMC motor. Het gaat om de schepen: Cachelot,d’ Oude man, Jantina, Old Timer, Pandora, Steven, en de Zephir.

Aangezien ik een paar vragen heb betreffende de BMC motor zou ik het op prijs stellen als de eigenaren van deze schepen contact met mij zouden willen opnemen.

Mijn e-mail adres is: alubouw@gmail.com

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet

Jan Korver

 

 

 

 

boot internationale
Gezocht wordt een voormalig directievaartuig genaamd Diana van de voormalige sleepdienst Internationalelater samengegaan met Smit. Het schip is gebouwd door Vuijk.Wie weet of het schip nog bestaat en waar het dan nu is.

Geïnteresseerd is Leen Vuijk leenvuijk@hotmail.com

 

 

 

 Orfa
Als lid van de LVBHB ben ik bekend met het gegeven dat mensen op zoek zijn naar het schip van hun opa. Mogelijk is dat ook bij jullie vereniging zo, alhoewel ik denk dat de schepen van de “Oude Glorie” beter gedocumenteerd zullen zijn.Toch ben ik er in geïnteresseerd of iemand weet of het schip van mijn grootvader nog door iemand bevaren wordt.Geschiedenis:Mijn grootvader heeft in de jaren ’20 een bedrijf gesticht op gebied van verlichting en metaalbewerking. In de 2e wereldoorlog heeft hij in zijn bedrijf in Amsterdam staal laten onderduiken, om te voorkomen dat dit door de bezetter zou worden gevorderd.In 1946 heeft hij van dit staal samen met zijn zoon een schip gebouwd dat “Orfa” werd gedoopt. Afkorting van: OrnamentenFabriek Visser. Voorzien van een T-ford bezinemotor.Hij heeft er mee gevaren, maar lag ook veel in de jachthaven van Heemstede.Aanvankelijk met een open kuip, zoals op de foto, maar later is er een kleine achterkajuit op gekomen.In 1963 is na zijn overlijden het schip verkocht.Ik ben de kleinzoon van de bouwer; Wibertus Visser uit Amsterdam. Ik was 13 toen mijn grootvader overleed, dus weet niet zoveel van het schip.

Ik begrijp dat er een grote tijdspanne zit tussen toen en nu, maar niet geschoten, altijd mis.

Het zou mooi zijn als het schip nog bestaat, maar begrijp ook dat mijn vraag is als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Han Visser

1.roijensingel 33

8011CT Zwolle

0610381547

 

 

 Aanzicht van opzij op de kant Aanzicht schuin van achteren afgemeerd 2
Geschiedenis Bakdekkruiser ”Calypso”Als evt. koper (en kersverse donateur van OG) ben ik nieuwsgierig naar de  (recente) geschiedenis van de bakdekkruiser ”Calypso” die in  Boornzwaag (Frl.) te koop ligt(De huidige eigenaar (dhr. Boersma uit St. Nicolaasga) heeft de boot 3  jaar in eigendom en gekocht in Hattem. Er is geen enkele  documentatie/geschiedenis bij de boot. Is er iemand die me meer kan vertellen of aanwijzingen kan geven voor een vervolg van mijn zoektocht?Bij voorbaat dank voor genomen moeite.Met vr. gr.Jan Keuning  Email: j.keuning@home.nlTweede Pauwenlandstraat 57413 ZB  Deventer0570 623571

Donateurnummer OG 1423

Juli2013

 

 Friso Bakdekkruiser met achterkajuit Friso salon voor
Informatie over de Friso, vroeger HakkepufOp een stuk grondhout achter een patrijspoort vond ik het volgende geschrevene: ‘Dit schip behoorde eerst ± 15 jaar toe aan een familie uit Ljouwert, daarna ± 20 jaar aan een familie uit Snits (Kuiper).Dan een paar jaar aan zoon Kuiper, dan enkele jaren aan een jong gezin, dan 1 jaar aan de familie Veenstra.In 1980 kochten Trees en Harrie Hoffmann dit scheepje. 18/2 ‘81’Helaas ken ik niemand van deze mensen. Misschien is er een lezer die mij verder kan helpen?Andere informatie over deze bakdekkruiser is ook welkom.Vriendelijke groet,Klaas Mulder (eigenaar Friso (voorheen Hakkepuf) en straks waarschijnlijk Sinnegens)
Kommisjewei 152
9218 PJ  OPEINDE
Telefoonnummer: 0512 – 372 864

Leden Login

Wachtwoord vergeten?

Meld je aan